گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیملاقات با زره پوش جنگی آژاکس

ملاقات با زره پوش جنگی آژاکس

ملاقات با زره پوش جنگی آژاکس

مجله تصویری سلاح-  آژاکس که پیش تر تحت عنوان Scout SV (خودروی تخصصی دیده بانی) نیز شناخته می شد، در خانواده خودرو های زرهی جنگی جای می گیرد. این وسیله نقلیه زره پوش توسط کمپانی جنرال داینامیکس برای ارتش بریتانیا تولید شده است. هدف اصلی از تولید آژاکس جایگزینی با خودروی زره پوش جنگی ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development) به معنای توسعه یافته حاصل از همکاری مشترک اسپانیا و اتریش است.

خانواده خودرو های زرهی جنگی که آژاکس نیز در لیست آن ها قرار می گیرد، در ابتدا به وسیله کمپانی Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug و همینطور کمپانی  Santa Bárbara Sistemas در اوایل دهه 1990 ساخته شد. هر دو شرکت نام برده در اوایل دهه 2000 توسط جنرال داینامیکس خریداری شدند. برنامه ریزی ها حاکی از آن است که نخستین واحد از آژاکس در سال 2017 تحویل داده خواهد شد. علاوه بر این، توان عملیاتی خودروی مذکور تا سال 2019 به حداکثر ظرفیت خود خواهد رسید.

طراحی و توسعه

سابقه پروژه آژاکس به برنامه ای با نام  Future Rapid Effect System (FRES)  در دهه 1990 باز می گردد. طبق این برنامه وزارت دفاع بریتانیا تامین ناوگانی که بیش از 4،000 خودروی زرهی جنگی را شامل می شد، برای ارتش این کشور تضمین کرد. یکی دیگر از اهداف تولید آژاکس در برنامه FRES، ساخت جایگزینی مناسب برای خودرو های جنگی مخصوص عملیات شناسایی (خانواده CVR) که از سال 1971 خدمت نظامی خود را آغاز کرده بودند، عنوان می شود. بدین ترتیب سرانجام در مارس سال 2010، جنرال داینامیکس بریتانیا پس از سال ها رقابت با بی ای ئی سیستمز موفق به عقد قرارداد با وزارت دفاع این کشور شد. جالب است بدانید که جنرال داینامیکس به منظور طراحی و تولید خودروی مد نظر، از اسکلت اصلی ASCOD 2 بهره برد و با استفاده از تجهیزات بریتانیایی نمونه جدید از خودرو های زرهی جنگی را وارد خط تولید خود کرد.

 

 

پروژه آژاکس اولین بررسی ها پیرامون طراحی و توسعه را در دسامبر سال 2012 با موفقیت پشت سر گذاشت. در اواخر سال 2013 نیز بازبینی منتقدانه طرح پایه صورت گرفت و روند پیشرفت پروژه ادامه یافت. در ابتدا قرار بود که در مجموع 1،010 خودروی زرهی جنگی آژاکس وارد میدان رقابت با سایر مدل های مشابه شود. نخستین بلوک با نام بلوک 1 شامل خودرو های مخصوص شناسایی، تعمیر و بازیابی بود. به دنبال این سری، بلوک 2 و انواع خودرو های زرهی با قابلیت تامین امکانات یک آمبولانس ساخته شدند. حتی احتمال طراحی بلوک 3 با امکان تجهیز به سلاح اصلی 120 میلی متری نیز وجود داشت. با این حال در سپتامبر سال 2014، خودرو های بلوک 3 از روند پروژه حذف شدند و وزارت دفاع اعلام کرد که هیچ برنامه ای برای سفارش خودرو های بلوک 2 در دست نیست. تعدادی از خودرو هایی که اخیرا در لیست تولید قرار گرفته اند تحویل داده شده و مابقی نیز تا انتهای سال 2017 به دست ارتش بریتانیا خواهند رسید. گفته می شود که آخرین واحد از آژاکس حدود سال 2026 تحویل داده می شود.

در سال 2015، وزارت دفاع بریتانیا تحقیقات گسترده خود پیرامون چگونگی مونتاژ نهایی آژاکس را آغاز کرد تا بتواند ساخت خودرو ها را به جای واحد تولیدی جنرال داینامیکس در اسپانیا، در خود بریتانیا به انجام برساند. در بیست و سوم ژوئیه همین سال، دیوید کامرون؛ نخست وزیر وقت بریتانیا از برنامه ای به ارزش  £390 که تا سال 2024 ادامه خواهد داشت صحبت کرد. طبق این برنامه جنرال داینامیکس بریتانیا 489 واحد آژاکس باقی مانده از قرارداد اصلی را در جنوب ولز تولید خواهد کرد.

در اوایل اوت سال 2015، مشخص شد که کمپانی آلمانی راین متال قرارداد تولید برجک های Scout SV را امضا کرده است. در ادامه در پانزدهم سپتامبر همین سال، نام خودرو از Scout SV به آژاکس تغییر یافت. این عنوان به تمام اعضای خانواده اشاره دارد اما به طور مخصوص به نسخه دارای برجک تعلق خواهد داشت. نخستین دسته از خودرو های تولیدی برای ارتش بریتانیا، تا اواسط سال 2019 به تمامی امکانات لازم مجهز خواهند شد. بدین ترتیب تا انتهای سال 2020 خدمت نظامی خود را آغاز می کنند.

 

 

آژاکس توسط جنرال داینامیکس بریتانیا و همینطور جنرال داینامیکس اسپانیا (Santa Bárbara Sistemas ) با تجهیز به سیستم کنترل آتش و برجک جدید تولید می شود. این همکاری تا کمپانی لاکهید مارتین بریتانیا نیز ادامه داشته است. نسخه مخصوص شناسایی که برجک و سیستم کنترل آتش بر آن نصب می شود، به واسطه کمک های کمپانی لاکهید مارتین ساخته شده است. حلقه برجک 1.7 متر قطر دارد و این موضوع در مقایسه با دیگر AFV های موجود منجر به ایجاد فضای بیشتری برای کار روی آن خواهد شد. لازم به ذکر است که 245 واحد از خودرو های زرهی جنگی مورد نظر برای ارتش بریتانیا مجهز به برجک خواهند بود. پنج نسخه از آژاکس به صورت پیش تولید در اسپانیا به منظور انجام تست های بیشتر ساخته می شود. در عین حال تولید تعداد زیادی آژاکس در ولز منتج به اشتغال زایی و ایجاد بیش از 300 فرصت شغلی جدید شده است.

 

 

مشخصات خودروی زره پوش جنگی آژاکس

– محل تولید: بریتانیا

– تولید کننده: جنرال داینامیکس انگلستان

– وزن: 38 تن با قابلیت افزایش به 42 تن

– طول: 7.62 متر

– پهنا: 3.35 متر

– ارتفاع: 3.00 متر

– خدمه: 2 به علاوه 4 مسافر برای مدل PMRS (نسخه پشتیبان)

– جنگ افزار اصلی: توپ CT40 با کالیبر 40 میلی متر

– جنگ افزار ثانویه: L94A1 با کالیبر 7.62 میلی متر

– موتور: MTU 600 kW 8V

– سیستم انتقال سرعت: RENK 6 speed HSWL 256B

 

 

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد