گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهاسلحه شناسیمیسترال؛ سیستم دفاع هوایی قابل حمل توسط انسان

میسترال؛ سیستم دفاع هوایی قابل حمل توسط انسان

میسترال؛ سیستم دفاع هوایی قابل حمل توسط انسان

مجله تصویری سلاح- میسترال نوعی سیستم دفاع هوایی قابل حمل توسط انسان و آشیانه یابی فروسرخ (سامانه انفعالی هدایت موشکی که اکه از تابش الکترومغناطیسی که در طیف الکترومغناطیسی فروسرخ از هدف متتشر می‌شود، استفاده می‌کند تا آن را تعقیب کند. موشک‌هایی که جستجوگر فروسرخ دارند به موشک «حرارت یاب» نیز معروفند. چون فرکانس اشعه فروسرخ دقیقا زیر طیف نور مرئی است و از اجسام با دمای بیشتر از صفر مطلق (کلوین) منتشر می‌شود.) است که با تلاش های شرکت چند ملیتی اروپایی MBDA طراح و سازنده سامانه های موشکی، تولید شد. توسعه این سیستم دفاعی قابل حمل در سال 1974 آغاز و نخستین نمونه ساخته شده از آن (S1) نیز در سال 1988 معرفی شد. ارائه دومین نسخه از میسترال (M2) به سال 1997 باز می گردد.

جنگ افزارهایی که نقش پلت فرم مناسب برای سیستم میسترال را دارند

موشک های پایه میسترال عموما با استفاده از واحد راه انداز قابل حمل و نقل کار می کنند. همچنین واحدهای راه انداز خاصی نیز وجود دارد که امکان شلیک موشک از خودروهای زرهی، کشتی ها و بالگردهای نظامی را فراهم می آورد. لازم به ذکر است که جستجو گر میسترال میدان دید محدودی برای رد تداخلات احتمالی دارد، اما به طور کلی می تواند رنج +/- 38 درجه را پوشش دهد. زمان لازم برای آماده سازی موشک 2 ثانیه و زمان واکنش نیز 5 ثانیه گزارش شده است.

 

 

نوعی سیستم تسلیحاتی دیگر نیز وجود دارد که با الهام از میسترال ساخته شده است. این سیستم با ظرفیت شش موشک، Sadral نام دارد و راه انداز سریع آن از مکانیسم تمام خودکار پیروی می کند. یک Sadral با راه انداز کاملا پر، وزنی معادل 1080 کیلوگرم و کنسول اپراتور نیز 280 کیلوگرم وزن دارد. واحد مشابه بعدی متشکل از دو موشک است و اغلب برای کشتی های نظامی استفاده می شود. این واحد را تحت عنوان Simbad می شناسند. سامانه جدید چهار موشکه هم Tetral نام دارد. لازم به ذکر است که امکان کنترل از راه دور برای هر دو سامانه Simbad RC (نسخه جدید Simbad) و Tetral وجود خواهد داشت.

 

 

تولید انبوه میسترال در سال 1989 آغاز شد و هم اکنون توسط 37 نیروی نظامی در بیش از 25 کشور دنیا مورد بهره برداری قرار گرفته است. از جمله مهم ترین اپراتورهای این سامانه می توان به بلژیک، شیلی، فنلاند، فرانسه، اندونزی، مراکش، نروژ و کره جنوبی اشاره کرد.

مشخصات میسترال

– نوع: موشک قابل حمل سطح به هوا

– محل تولید: فرانسه

– زمان خدمت: از سال 1988 تاکنون

– طول: 1.86 متر

– قطر: 90 میلی متر

– خدمه: 1

– برد موثر آتش: تا 6 کیلومتر

– وزن کلاهک: 2.95 کیلوگرم

– سرعت: 800 متر بر ثانیه

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد