گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتجهیزات جانبیاتینا ؛ فناوری جدید آمریکا برای شناسایی موشک های گرمایاب

اتینا ؛ فناوری جدید آمریکا برای شناسایی موشک های گرمایاب

اتینا ؛ فناوری جدید آمریکا برای شناسایی موشک های گرمایاب

مجله تصویری سلاح از زمان معرفی سامانه های پدافند هوایی قابل حمل توسط انسان (Man-Portable Air Defense Systems) یا امپدز (MPADS)، این موشک های دوش پرتاب گرمایاب به تهدیدی جدی برای هواگردها تبدیل شده اند.

اقدامات متقابل فروسرخ مانند سامانه اقدامات متقابل فروسرخ مشترک (Common Infrared Countermeasures) یا به اختصار سی آر سی ام (CIRCM) شرکت نورثروپ گرومن در محافظت از خدمه هواگردها در برابر این قبیل تهدیدات موثر عمل می کنند.

با این وجود، سی آر سی ام و سامانه های مشابه تنها می توانند به مقابله با چیزی که می بینند، پرداخته و حسگرهای هشدار موشک آنها برای بقا حیاتی هستند. این چشم های سامانه سی آر سی ام ممکن است قهرمانان گمنام دنیای اقدامات متقابل باشند که موشک ها را تقریبا به صورت آنی شناسایی می کنند.

آشنایی با اتینا؛ نسل جدید حسگر هشدار موشک

نسل جدید حسگر هشدار موشک شرکت نورثروپ گرومن که به نام سامانه آگاهی درگیری تاکتیکی پیشرفته با دشمن (Advanced Tactical Hostile Engagement Awareness) یا به اختصار اتینا (ATHENA) شناخته می شود، جهشی در قابلیت تشخیص تهدید ارائه می کند.

بزرگترین نگرانی خدمه یک هواپیما یا هلیکوپتر در حال برخاستن از فرودگاهی در منطقه ای ناامن اغلب مهمات پیچیده شلیک شده از یک هواپیمای جنگنده نیست، بلکه موشک های دوش پرتاب هستند. اپراتور این سلاح می تواند در میان درختان یا پشت تلی از آوار پنهان شده باشد.

سامانه های پدافند هوایی دوش پرتاب که برای نخستین بار در دهه 1950 معرفی شدند، پرتابگرهایی قابل حمل برای شلیک موشک های گرمایاب هستند. این موشک ها روی اثر فروسرخ پیشرانه هواگرد قفل می شوند. اگرچه برد کوتاهی دارند، اما می توانند به طور موثر مرگبار باشند. در شرایطی که فروش این سامانه ها در سطح بین المللی به شدت کنترل می شود، اما بین تروریست ها بسیار محبوب هستند.

به همین دلیل است که برخاستن یک هواگرد در منطقه ای جنگی اغلب شامل یک نمایش آتش بازی کوچک می شود زیرا خلبان افشانه ای از شعله های فریب را برای گمراه کردن حسگر موشک ورودی رها می کند. اما این روش و گزینه هایی مانند سامانه سی آر سی ام فقط می توانند بر آنچه می بینند، غلبه کنند.

اتینا؛ سامانه ای هوشمند

برای پر کردن این شکاف، اتینا توسط شرکت نورثروپ گرومن معرفی شده است. این سامانه هوشمند همواره در حالت فعال قرار دارد و مراقب تهدیدات احتمالی است. این نه تنها شامل موشک های دوش پرتاب می شود، بلکه موشک های هدایت شونده ضد تانک و غیره را نیز در بر می گیرد.

برخلاف حسگرهای نسل های پیشین، نورثروپ گرومن مدعی است که اتینا وضوح و برد بیشتری دارد که زمان بیشتری را برای شناسایی و پاسخ به تهدیدات در اختیار خدمه هواگرد قرار می دهد.

یکی دیگر از مزیت های اتینا مجهز بودن به پردازشگر داده است که در ترکیب با نرم افزاری پیشرفته کار می کند. این به سامانه اجازه می دهد بدون درگیر کردن منابع محاسباتی هواگرد، به تنهایی عمل کند. نرم افزار سامانه می تواند به آسانی به روز رسانی شود تا نیازهای در حال تغییر ماموریت را پاسخگو بوده و قابلیت بقای بیشتری را فراهم کند.

اتینا حسگری است که دید 360 درجه را برای خدمه هواگرد فراهم کرده و به طور پیوسته چندین فید ویدیویی را در یک واحد ترکیب می کند. خدمه می توانند هر نقطه ای در اطراف هواگرد را به صورت 360 درجه زیر نظر داشته باشند.

اتینا قابلیت های آگاهی از موقعیت را فراهم می کند که پیش از این تنها در هواپیماهای بسیار بزرگتر موجود بود و از این طریق بقای هواگردهایی مانند هلیکوپترها را افزایش می دهد.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد