گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیکتنکراد؛ گنجینه آلمانی جنگ جهانی دوم!

کتنکراد؛ گنجینه آلمانی جنگ جهانی دوم!

کتنکراد؛ گنجینه آلمانی جنگ جهانی دوم!

مجله تصویری سلاح– موتورسیکلت کتنکراد که نام آن در زبان آلمانی به معنای موتور زنجیردار است، پرسرعت ترین وسیله نقلیه زنجیردار در جنگ جهانی دوم به شمار می رفت؛ علاوه بر این که وظایف بسیار متنوعی بر عهده آن گذاشته می شد و این موتور زرهی کوچک از پس تمام آن ها بر می آمد.

کتنکراد به یک موتور با 4 سیلندر خطی و 1478 سی سی حجم مجهز است که با آب خنک می شود، که مانند آن در خودروی المپیای کمپانی اوپل به کار می رفت. این امر باعث شده بود که مکانیک های آلمانی به خوبی با موتور و نحوه تعمیر آن آشنایی داشته باشند و زمانی برای آشنایی با قطعات آن احتیاج نداشته باشند. موتور کتنکراد بدون در نظر گرفتن هدررفت انرژی می تواند 36 اسب بخار نیرو تولید کند، این نیرو را توسط یک جعبه دنده 3 سرعته برای رسیدن به سرعت سرسام آور!(در زمان خود) 80 کیلومتر بر ساعت استفاده کند و حتی می تواند در سطوح شنی تا زاویه ای 24 درجه را بالا رود که آن را برای استفاده در صحراها بسیار مناسب می سازد.

در زمان جنگ جهانی دوم و حمله نازی ها به مواضع داخل خاک روسیه، نیروها با مسیرهای صعب العبور مواجه بودند؛ لذا چرخ جلوی این موتور گاه برداشته می شد و تنها با زنجیر حرکت می کرد که قابلیت های آن را در خارج از جاده که وسیله سرعت پایینی دارد بسیار افزایش می داد. کتنکراد در سطوح  عادی می تواند در شیب بیشتر از 24 درجه نیز حرکت کند؛ فرمان گیری آن بسیار ساده و مانند دسته موتور است و همچنین برای چرخش های تیز که دسته عادی در آن ها دچار مشکل می شود، سیستم ترمز زنجیر آن با قفل کردن یک محور و آزاد گذاشتن محور مخالف به چرخیدن آن کمک می کند.

از این وسیله کاربردی برای وظایف مختلفی استفاده شده است. در زمان جنگ جهانی، آلمانی ها از آن برای جابجا کردن نفرات در مسیر های گل آلود روسیه، کارگذاشتن سیم های ارتباطی و کشیدن بار های سنگین استفاده می کردند. در صحرای شمال آفریقا این موتور پاسخ مناسبی به سطوح شنی صحرا ها به شمار می رفت و حتی مدتی بعد در جنگ، از آن برای کشیدن جت های جنگی استفاده شد تا در مصرف سوخت هواپیما صرفه جویی شود.

این وسیله نقلیه در حراجی  های مطرح بین المللی از 73 تا 98 هزار دلار قیمت دارد.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
نظر
  • وسیله ی بامزه ایه. با استناد به کتابهای تاریخی ظاهراً یه ابزار همه فن حریف بوده.

    آوریل 3, 2017