گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیسقاریه؛ از نام رودخانه تا توانمندی موشکی ترکیه

سقاریه؛ از نام رودخانه تا توانمندی موشکی ترکیه

سقاریه؛ از نام رودخانه تا توانمندی موشکی ترکیه

 مجله تصویری سلاح- در مطلب امروز یک سیستم راکت انداز چندگانه ساخت کشور ترکیه را معرفی خواهیم کرد که در کمپانی Roketsan مراحل توسعه و تولید خود را طی کرده است.

این سیستم نظامی با نام T-122 Sakarya به عنوان بخشی از برنامه تجهیز نیروی زمینی ترکیه در دهه ی 80 و 90 میلادی ساخته شد. در واقع هدف از تولید آن، تکمیل نیاز های ارتش این کشور در بخش های مختلف نظامی بوده است. نمونه اولیه سیستم راکت انداز چندگانه ترک در سال 1995 معرفی شد و نخستین سیستم ها در سال 1996 تست های ارزیابی را با موفقیت پشت سر گذاشتند. در سال 1997 نیز روند رسمی تولید آغاز شد.

                                                                          T-122

 

گفتنی است Sakarya یا سقاریه نام سومین رود بلند و همچنین یکی از استان‌های ترکیه است که برای نامگذاری این راکت انداز انتخاب شده است.

T-122 Sakarya مجهز به دو غلاف با لوله های آماده ی شلیک 122 میلی متری است که ارتفاع آن ها به صورت هیدرولیکی تنظیم می شود. علاوه بر این، برنامه کنترل پرتاب کاملا خودکار بوده و بر اساس نوع موشک با کلاهک های مختلف، مختصات پرتاب را محاسبه می کند. همچنین می تواند مختصات 20 هدف متفاوت را نیز ذخیره سازی کند. نحوه آتش به صورت تک تک و یا سیستم پرتاب موشک های متعدد 40 تایی خواهد بود که کمتر از 80 ثانیه زمان می برد و منطقه ی هدفی به ابعاد 500 متر در 500 متر را هم پوشش می دهد! لازم به ذکر است که مدل جدید تر T-122 از حضور جرثقیلی هیدرولیکی برخوردار است که امکان آماده سازی مجدد دستگاه در تنها 5 دقیقه را فراهم کرده است.

T-122

 

موشک ها نیز توسط کمپانی های Roketsan و MKEK توسعه یافته اند. هرچند T-122 قابلیت پرتاب موشک های 122 میلی متری از ب ام-21 گراد؛ نوعی راکت انداز چندتایی و همچنین سیستم های مشابه را نیز دارد. حداکثر برد آتش با موشک های دور برد، 40 کیلومتر خواهد بود.

انواع

کِشنده اولین مدل های تولید شده از T-122 Sakarya بر پایه ی کامیون سنگین 26.281 آلمانی ساخت کمپانی “مان یا ام آ ان” طراحی شدند.

مان 26.281

نمونه ای ارتقا یافته دیگری از این سیستم راکت انداز چندگانه نیز در سال 2005 بر پایه کامیون 26.372 مان ساخته و همچنین به عنوان سیستم پرتابی برای موشک های بالستیک کوتاه برد J-600T Yıldırım هم در نظر گرفته شد. قسمتی از دستگاه که موشک ها در آن بارگذاری می شوند، به نحوی طراحی شده اند که به سادگی قابل تعمیر و نگه داری بوده و در شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

مان 26.372

 

J-600T Yıldırım

 

اپراتور های فعلی T-122: ترکیه، جمهوری آذربایجان و امارت متحده عربی هستند.

کمپانی سازنده

اکنون نگاهی خواهیم داشت به کمپانی  Roketsanسازنده سیستم راکت انداز چندگانه T-122.

Roketsan یکی از پیمانکاران عمده و تولید کنندگان اصلی سلاح های نظامی در ترکیه است که در ناحیه آناتولی مرکزی این کشور واقع شده است. پس از متحد سازی این کمپانی در سال 1988 با کمیته اجرایی صنایع دفاعی ترکیه به منظور تقویت پایه های صنعتی کشور در راستای پیشرفت تکنولوژی های موشکی، Roketsan تبدیل به یکی از مهم ترین موسسات صنعتی در میان 500 کمپانی صنعت محور برتر این کشور شده است. TSKGV؛ بنیاد نیرو های مسلح ترکی، سهام دار اصلی این کمپانی با 55.5 درصد است. این کمپانی بالغ بر 2 هزار کارمند دارد.

بخش مهمی از شهرت Roketsan را می توان مربوط به راکت های غیر هدایت شونده و همینطور موشک های هدایت شونده لیزری و مادون قرمز مانند Cirit و UMTAS دانست. از طرفی این کمپانی در زمینه ی تولید سیستم ها و تجهیزات مورد نیاز موشک های راپیر؛ نوعی موشک سطح به هوای کوتاه برد و ارائه راه حل های فناورانه برای دیگر سیستم های نظامی و در عین حال غیر نظامی هم فعالیت دارد.

در سال 2013، ترکیه ساخت اولین مرکز طراحی و توسعه ماهواره ای در Roketsan را تایید کرد. هدف پایه ای این مرکز بر تولید ماهواره هایی که در مدار نزدیک به زمین گردش می کنند، تمرکز یافت.

از جمله موشک ها و سیستم های راکت اندازی که تاکنون توسط این کمپانی تولید شده اند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– J-600T Yildirim

– Roketsan Cirit

– SOM

– Mızrak-U

– Mızrak-O

– T-122 Sakarya

– T-300 Kasırga

– HİSAR

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد