گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هابررسی 5 سلاح مهم چینی ها

بررسی 5 سلاح مهم چینی ها

بررسی 5 سلاح مهم چینی ها

 مجله تصویری سلاح اگر نگاهی به کشور چین در حوزه نظامی داشته باشیم، می توان به وضوح الگو برداری از تجهیزات جنگی شوروی سابق و حتی فناوری های غربی را مشاهده کرد! امروزه با اختصاص یافتن بودجه ای بیش از پیش برای مقاصد نظامی و به کار گیری متخصصین نخبه در راستای ارائه طرح های متنوع، ارتش چین نیرو های خود را به سلاح ها و تجهیزات جالبی مجهز ساخته است که در ادامه به چند مورد از مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت.

تانک کوهستان

اطلاعات چندان زیادی در مورد این تانک سبک چینی که در سال 2011 معرفی شد، در دست نیست. اما با توجه به تصاویری که در وبلاگ های نظامی مختلف این کشور و همچنین رسانه های اجتماعی به چشم می خورد، این تانک قابلیت حرکت در مسیر های نسبتا دشوار از جمله کوهستان و بیابان را در اختیار دارد. همان طور که در نام تانک نیز مشاهده می کنید، واژه Mountain به معنای کوهستان به همین دلیل انتخاب شده است. برجک به سبک غربی طراحی شده است و مجهز به یک توپ اصلی 105 میلی متری است.

ZTQ همچنین مجهز به یک سلاح پشتیبان است که بدون نیاز به اپراتور متخصص و یا نیرو های دیگر می توان به راحتی از آن استفاده کرد. این مسئله مزیتی بزرگ برای چینی ها محسوب می شود چرا که در مواقع بحرانی به راحتی قابل استفاده بوده و فراهم آوردن تدارکات اضافی به دنبال نخواهد داشت. بدین ترتیب برای خدمت رسانی در امتداد مرز هند در کوه های هیمالیا و مناطق مرزی همسایگان آسیایی جنوب شرقی چین (ویتنام و میانمار) مناسب است.

از طرفی با علم به این مطلب که در حال حاضر تانک های مستقر در مناطق دور افتاده چین عمدتا از نوع 59؛ تانکی با بیش از 50 سال سن که مشتقی از مدل تی- 55 شوروی محسوب می شود و یا تانک سبک مدل 62 هستند، ZTQ می تواند موفقیتی قابل توجه به شمار رود!

موشک های هسته ای در کامیون ها

در اواخر جنگ سرد، ارتش آمریکا تحقیقات خود را بر موشکی هسته ای تحت عنوان Midgetman آغاز کرد که می توانست از یک تانک بزرگ با نام TEL راه اندازی شود. این پروژه به معنای تقویت مهمات نظامی آمریک علیه نخستین حمله هسته ای فرضی بود. با وجود آزمایش های متعدد و توسعه موفقیت آمیز، پروژه مذکور در سال 1992 پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی رقیب اصلی آمریکا متوقف شد.

لازم به ذکر است که مقامات نظامی چین دیدگاه متفاوتی به امور دارند. اگرچه پروژه های ساخت سلاح هسته ای در این کشور تنها شامل چند صد کلاهک بوده و در مقایسه با چند صد هزار کلاهکی که توسط آمریکا و روسیه توسعه یافته اند رقم بسیار ناچیزی است، چینی ها از سخت کوشی فوق العاده ای برخوردار هستند و تلاش خود را بر ارتقا موشک های هسته ای و راکت انداز های مورد نیاز متمرکز ساخته اند. چین مدت ها است که از وجود موشک های هسته ای با قابلیت دست یابی به آمریکای شمالی برخوردار بوده و همان طور که اشاره شد از کامیون های TEL نیز استفاده می کنند. برای مثال در یکی از گزارش های منتشر شده توسط ارتش چین تصویری از یک TEL جدید به چشم می خورد که قادر به حمل موشک DF-31B با ده سیستم حامل کلاهک موشکی هدف گیری پرشمار مستقل MIRV)) است. گفته می شود که اهمیت بالای TEL به عنوان یک وسیله نقلیه آفرود همه فن حریف، به ای دلیل است که می تواند در قالب یک سایت راه اندازی مناسب برای موشک های هسته ای چینی مطرح باشد.

کشتی های جنگی مخصوص گارد ساحلی

بیش از یک سال قبل گزارشی مبنی بر طراحی و ساخت دو کشتی گارد ساحلی 10،000 تنی در کارخانه کشتی سازی شانگهای منتشر شد. دو کشتی تولید شده در این کلاس از نظر اندازه دو برابر بزرگ ترین کشتی های گارد ساحلی آمریکا هستند.

این کشتی ها که به نظر می رسد تسلیحات محدودی در اختیار داشته باشند، قادر به حمل مقدار زیادی تجهیزات نظامی، لوازم لازم و همچنین نیرو در مسافت های طولانی خواهند بود. قابلیت حمل بالگرد های چند منظوره Z-8 به منظور جا به جایی نیرو های نظامی و یا تجهیزات مختلف بدون نیاز به باند پرواز اختصاصی، یکی دیگر از ویژگی های ارزشمند کشتی های مذکور به شمار می رود. کشتی های جدید 50 درصد سنگین تر از کروزر کلاس تیکاندروگا (یک کلاس از کشتی های جنگی نیروی دریایی آمریکا) با وزن 9،800 تن تخمین زده شده اند. اما شاید در مقایسه ای مناسب تر بتوان کشتی های گارد ساحلی چینی را در برابر کشتی های گارد ساحلی ژاپن کلاس شیکیشیما قرار داد. کشتی های شیکیشیما که قادر به حمل 9،000 تن بار هستند، می توانند بدون سوخت گیری مجدد به اروپا برسند!

هاور کرافت 450 تنی

هاور کرافت نوعی شناور دریایی است که به واسطه بالشتکی از هوای فشرده می تواند روی سطح آبی و یا حتی خاکی به راحتی حرکت کند. زمانی که صحبت از کشتی های بزرگ می شود، بدون شک ذهن هر کسی به سمت هاور کرافت کلاس Zubr ساخت شوروی می رود. با این که چین طراح هاور کرافت 450 تنی مورد بحث ما نیست، اما هم اکنون در اختیار ناوگان این کشور قرار دارد.

با توانایی جا به جایی 450 تن وزن و طول حدود 200 فوت، Zubr سه برابر بزرگ تر از LCAC نیروی دریایی آمریکا است. از این رو قابلیت حمل سه تانک در مقایسه با یک LCAC که یک تانک حمل می کند و همچنین 375 نیروی کاملا مسلح را خواهد داشت. در مجموع به واسطه اندازه بزرگ و سرعت مناسب، Zubr می توان با سرعت 60 مایل در ساعت در امتداد آب هایی که از اندکی تلاطم برخوردار هستند، حرکت کند که البته این موضوع در حالتی است که این هاور کرافت حاوی سلاح های سنگین، تانک های مسلح و همچنین موشک های سطح به هوا باشد. چرا که سبب می شوند سرعت هاور کرافت تا حدی کاهش یابد.

گزارش ها حاکی از آن است که چین تاکنون 2 هاور کرافت Zubr از اوکراین خریداری کرده است و مجوز تولید داخلی آن را نیز در اختیار دارد.

موشک های بالستیک ضد کشتی

با وجود توسعه سریع طی دوازده سال گذشته، این گونه پیش بینی می شود که نیروی دریایی چین همچنان با فاصله ای قابل توجه از ناوگان چند منظوره آمریکا عقب تر خواهد بود. اما سخت کوشی چینی ها منجر به تلاش بیشتر آن ها در راستای افزایش شمار موشک های بالستیک ضد کشتی دور برد این کشور شده است. هدف اصلی توسعه این دست موشک ها نیز ایجاد قابلیت غلبه بر ناوگان غربی خواهد بود. با این حال استراتژی مذکور یک نقص کاملا آشکار دارد: با پیشرفت هر چه بیشتر سلاح های ضد هوایی، حتی در اختیار داشتن سیل وسیعی از موشک مافوق صوت نیز برای از میان بردن ناوگان دریای آمریکا کافی نخواهد بود.

این جاست که موشک بالستیک ضد کشتی ASBM)) وارد میدان می شود. لازم به ذکر است که دفاع در برابر حملات موشک های بالستیک به علت سرعت بالا و مسیر ویژه آن ها فرآیندی بس دشوار خواهد بود. توسعه چنین جنگ افزار هایی جزئی از پروژه های متعدد شوروی در دهه 1970 بود مانند R-27K، اما به دلیل معاهده ای که تعداد موشک های بالستیک را با محدودیت مواجه می ساخت هیچ گاه مورد استفاده قرار نگرفت.

اما این بار شانس با چین یار بوده است و از آن جایی که دیگر با چنین محدودیت هایی مواجه نیست، طرح افزایش تعداد موشک های بالستیک خود به منظور درهم کوبیدن کشتی های چند میلیارد دلاری دشمنان را مورد بررسی و تحقیقات دقیق قرار داده است. در سال 2010 اعلام شد که نخستین موشک بالستیک ضد کشتی تحت عنوان DF-21D در دسترس قرار گرفته است. این موشک 900 مایل برد دارد و با در اختیار داشتن کلاهک های متعدد قادر به تعقیب اهداف متحرک است. با توجه به اطلاعات به دست آمده از موسسه وابسته به نیروی دریایی آمریکا، یک ضربه این موشک برای از بین بردن یک ناو هواپیمابر کافی خواهد بود.

عکس 9

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد