گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیاسترایکر؛ هدیه ویژه پنتاگون به اوکراین!

استرایکر؛ هدیه ویژه پنتاگون به اوکراین!

استرایکر؛ هدیه ویژه پنتاگون به اوکراین!

مجله تصویری سلاح پنتاگون به تازگی اعلام کرده است که 90 دستگاه خودرو زرهی استرایکر (Stryker) را به اوکراین ارسال خواهد کرد.

به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی 2.5 میلیارد دلاری برای کی‌یف، خودروهای زرهی استرایکر ارسالی به اوکراین به زرهپوش های جنگی بردلی و دیگر تسلیحات ارسالی ملحق می شوند.

 

آشنایی با خودرو زرهی استرایکر

به گفته ارتش آمریکا، 18 نوع مختلف از خودرو زرهی استرایکر وجود دارند. برخی از آنها به عنوان نفربر برای جابجایی سربازان به داخل و خارج از میدان نبرد ساخته شده اند، در شرایطی که برخی دیگر برای حمل سلاح هایی مانند خمپاره اندازهای 120 میلیمتری و ایجاد آتش پشتیبان طراحی شده اند. برخی مدل های استرایکر توانایی حمل سلاح های کالیبر متوسط و بزرگ را برای شلیک مستقیم به سوی نیروهای دشمن دارند و به عنوان نمونه توپ های 30 میلیمتری یا حتی سلاح های بزرگ‌تر 105 میلیمتری را حمل می کنند.

خودرو زرهی استرایکر در ابتدا با بدنه ای که قسمت زیرین آن صاف بود ساخته شد که آسیب‌پذیری این طراحی طی جنگ عراق در برابر بمب های دست‌ساز مشخص شد. در پاسخ، ارتش آمریکا مدل های جدیدتر استرایکر که قسمت زیرین بدنه آنها وی شکل است را جایگزین نمونه های قدیمی کرد. در طراحی جدید، قسمت زیرین بدنه شبیه به طراحی مورد استفاده در خودروهای نظامی مقاوم در برابر کمین و مین (MRAP) است.

خودرو استرایکر قابلیت پیکربرندی در انواع مختلفی را دارد، از این رو، موارد استفاده گوناگون از جمله به عنوان خودرو مهندسی رزمی یا آمبولانس را ارائه می کند.

خودرو زرهی استرایکر نسبت به بسیاری از نفربرهای زرهی دیگر گزینه سرسخت‌تر و مقاوم‌تری محسوب می شود. قوس جلوی این خودرو می تواند در برابر گلوله های مسلسل سنگین 14.5 میلیمتری مقاومت کند. زره خودرو استرایکر نیز دفاع همه جانبه در برابر گلوله های 7.62 میلیمتری را ارائه می کند.

یک زره سرامیکی افزودنی نیز برای محافظت همه جانبه از خودرو در برابر گلوله های 14.5 میلیمتری قابل نصب است. داخل خودرو زرهی استرایکر نیز برای محافظت از خدمه پوشش داده شده است.

خودرو استرایکر در مناطق جنگی به قفس های فولادی به نام زره اسلت (Slat armor) مجهز می شود که می تواند محافظت در برابر راکت ها و موشک های ضد تانک را فراهم کند.

خودرو استرایکر در حالت پایه دارای دو خدمه است و امکان حمل جوخه ای متشکل از 9 سرباز پیاده نظام با تجهیزات کامل را فراهم می کند.

این خودرو زرهی نخستین حضور خود در میدان نبرد را در سال 2003 در عراق تجربه کرد.

استرایکر چه تفاوتی با خودرو جنگی بردلی دارد؟

خودروهای استرایکر نسبت به خودروهای بردلی زره سبک‌تری دارند. با وزن 20 تا 23.5 تن، استرایکر بسیار سبک‌تر از بردلی است که می تواند تا 40 تن نیز وزن داشته باشد.

در شرایطی که خودروهای بردلی روی نوار شنی حرکت می کنند و بر همین اساس از کشش عالی روی زمین های ناهموار برخوردار هستند، خودروهای استرایکر روی هشت چرخ حرکت می کنند که حتی در صورت اصابت گلوله یا ترکش به آنها نیز همچنان امکان حرکت را برای خودرو فراهم می کنند.

خودروهای استرایکر نسبت به خودروهای بردلی بسیار سریع‌تر هستند و می توانند با سرعت 60 مایل بر ساعت (97 کیلومتر بر ساعت) حرکت کنند. برد عملیاتی این خودرو نیز 500 کیلومتر است.

از خودروهای استرایکر با چه هدفی در اوکراین استفاده می شود

در کنار جابجایی سریع نیروهای پیاده نظام، خودروهای زرهی استرایکر ارسالی به اوکراین بنابر اطلاعیه پنتاگون با 20 غلتک مین روب همراه خواهند بود. از آنجایی که جنگ بین اوکراین و روسیه به نبردی ایستاتر بین سربازانی که با زمین های مین گذاری شده از آنها محافظت می کند، تبدیل شده است، ترکیب خودروهای زرهی استرایکر با مین روب ها و تجهیزات تخریب اضافه می تواند به پاکسازی موانع کمک کند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد