گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاام982 اکس کالیبور ؛ یک گلوله مشهور و برگ برنده ای برای اوکراین!

ام982 اکس کالیبور ؛ یک گلوله مشهور و برگ برنده ای برای اوکراین!

ام982 اکس کالیبور ؛ یک گلوله مشهور و برگ برنده ای برای اوکراین!

مجله تصویری سلاح ام982 اکس کالیبور (M982 Excalibur) یک گلوله توپخانه هدایت شونده با جی‌پی‌اس است. این گلوله خود را به عنوان یک گزینه تغییر دهنده بازی در میدان های جنگ مدرن مطرح کرده است. اکس کالیبور توسط شرکت بی‌ای‌ئی سیستمز (BAE Systems) توسعه یافته و به تغییر شیوه انجام ماموریت های نظامی کمک کرده است.

 

ام982 اکس کالیبور با توجه به دقت بالا و برد عملیاتی چشمگیر خود توجهات جهانی را جلب کرده و به تازگی نیز نقش مهمی در مقاومت اوکراین در برابر تهاجم روسیه به این کشور ایفا کرده است.

گلوله اکس کالیبور به دلیل دقت بالای خود مشهور است و توانایی اصابت به اهداف در شعاع حتی 2.1 متری را دارد. این دقت بالا از فناوری هدایت با جی‌پی‌اس سرچشمه می گیرد. برخلاف گلوله های معمولی توپخانه، اکس کالیبور دقت خود را بدون نظر گرفتن مسافت بین محل پرتاب و هدف حفظ می کند. با خطای محتمل دایره ای کمتر از 10 متر، اکس کالیبور استاندارد جدیدی را برای تسلیحات دقیق تعیین کرده است.

آشنایی با ام982 اکس کالیبور

نخستین شلیک آزمایشی اکس کالیبور از هویتزر ام777 در سال 2003 انجام شد. هویتزرهای ام777 (M777) به منظور استفاده از این گلوله به ام777ای2 (M777A2) ارتقا یافتند. این ارتقا شامل نرم افزاری جدید برای استفاده از ویژگی هدایت با جی‌پی‌اس می شد.

تولید محدود اولیه 500 گلوله از اکس کالیبور در سال 2005 تایید شد. این گلوله طی دوره توسعه و آزمایش های اولیه به نام اکس‌ام982 شناخته می شد. برد این نمونه اولیه 23 کیلومتر بود.

شلیک های آزمایشی این گلوله از هویتزرهای ام777ای2 در سال 2007 تکمیل شد و در همان سال ام982 اکس کالیبور خدمت خود در ارتش آمریکا را آغاز کرد. این گلوله برای نخستین بار در سال 2007 در جنگ عراق مورد استفاده قرار گرفت. دقت بسیار بالای اکس کالیبور با خطای محتمل دایره ای تنها 5 متر ثابت شد.

در سال 2007 تولید انبوه مدل پایه گلوله ام982 اکس کالیبور با بیشینه برد 40 کیلومتر آغاز شد. با کاهش هزینه های تولید قیمت هر گلوله در سال 2016 به 68 هزار دلار رسید. افزون بر آمریکا، از دیگر کشورهایی که از این گلوله استفاده می کنند می توان به سوئد، استرالیا، کانادا، هند و هلند اشاره کرد.

در سال 2022، گلوله های هدایت شونده اکس کالیبور برای دفاع در برابر تهاجم روسیه در اختیار کشور اوکراین قرار گرفت.

سازگاری با هویترزهای 155 میلیمتری برای نابودی اهداف مهم

اکس کالیبور با سامانه های توپخانه 155 میلیمتری سازگار است. نسخه بروزرسانی شده ام777ای2، هویتزر های ام109ای6 پالادین و ام109ای7 از آن جمله اند. همچنین، اکس کالیبور با دیگر سامانه های 155 میلیمتری مانند هویتزر آلمانی پی زد اچ 2000، هویتزر کره ای کی9 تاندر، هویتزر ژاپنی تایپ 99 و دیگر سامانه های توپخانه 155 میلیمتری مدرن سازگار است.

ام982 اکس کالیبور برای نابودی اهداف با اولویت بالا طراحی شده است. به عنوان نمونه، تانک ها، سامانه های توپخانه، پست های فرماندهی، رادارها، و سامانه های پدافند هوایی از آن جمله اند. یک گلوله اکس کالیبور می تواند هدفی را مورد اصابت قرار دهد که در شرایط عادی به شلیک بین 10 تا 50 گلوله توپخانه غیر هدایت شونده برای نابودی آن نیاز است. افزون بر کاهش تعداد گلوله های مورد نیاز برای نابودی هدف، این به کاهش خسارات جانبی نیز کمک می کند.

گلوله ای با دقت بسیار بالا

گلوله ام982 اکس کالیبور دارای باله های تاشو است. به دلیل تثبیت باله های خود، این گلوله از دقت بسیار بالایی برخوردار است. به عنوان نمونه، تجربه عملیاتی در عراق در سال 2007 نشان داد که 92 درصد گلوله های شلیک شده در فاصله حدود 4 متری از هدف فرود آمده اند.

افزون بر سامانه هدایت جی پی اس، اکس کالیبور دارای سامانه هدایت اینرسی نیز است. این سامانه به گلوله اجازه می دهد حتی زمانی که سیگنال جی پی اس به هر دلیلی موجود نباشد، قوس بالستیک خود را حفظ کند. زمانی که جی پی اس به طور کامل غیر قابل استفاده باشد، این ویژگی به گلوله مقداری توانایی هدایت را می دهد. اگرچه در این حالت اکس کالیبور دیگر دقت بالای خود را نخواهد داشت. این گلوله در برابر جمینگ جی پی اس مقاوم است.

اکس کالیبور با توجه به نوع از انواع مختلف مهمات استفاده می کند. وزن نسخه پایه 48 کیلوگرم است و یک کلاهک جنگی 5.4 کیلوگرمی را حمل می کند.

فیوز گلوله را می توان طوری برنامه ریزی کرد که در هوا، در تماس با سطح سخت یا پس از نفوذ به داخل هدف منفجر شود. به رغم قیمت بالا، ام982 اکس کالیبور می تواند با دقت و قدرت خود آسیبی بسیار بیشتر از قیمت خود به دشمن وارد کند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد