گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتسلیحات دریاییحادثه در ناو هواپیمابر آمریکایی که 21 جنگنده و 134 نفر را پودر کرد!

حادثه در ناو هواپیمابر آمریکایی که 21 جنگنده و 134 نفر را پودر کرد!

حادثه در ناو هواپیمابر آمریکایی که 21 جنگنده و 134 نفر را پودر کرد!

مجله تصویری سلاح در تابستان 1967، شلیک تصادفی یک راکت موجب مرگ 134 نیروی نظامی در ناو هواپیمابر یو اس اس فورستال (سی وی ای-59) نیروی دریایی آمریکا شد.

 

 

حادثه آتش سوزی ناو هواپیمابر یو اس اس فورستال (USS Forrestal) موجب نابودی 21 فروند هواپیما، مجروح شدن 161 نفر و مرگ 134 نظامی آمریکایی شد. این بیشترین تعداد تلفات جانی در یک کشتی نیروی دریایی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم بود.

آتش سوزی یو اس اس فورستال یکی از سه حادثه ای بود که برای ناوهای هواپیمابر آمریکا در دهه 1960 رخ داد. این حوادث تغییر رویکرد خدمات برای کنترل آسیب، حمل مهمات، و اطفای حریق در کشتی های نیروی دریایی آمریکا با هدف به حداقل رساندن میزان آسیب و تلفات در رویدادهای آینده را به همراه داشت.

معرفی کوتاه ناو هواپیمابر یو اس اس فورستال

یو اس اس فورستال یک ابرناو هواپیمابر بود که در سال 1955 خدمت خود در نیروی دریایی آمریکا را آغاز کرد.

به عنوان رهبر کلاس خود، فورستال نام خود را از جیمز فورستال، نخستین وزیر دفاع آمریکا گرفته بود.

این ناو هواپیمابر پیشرفته نخستین نمونه در نوع خود بود که به عرشه پرواز زاویه دار، منجنیق بخار و سامانه فرود اپتیکال مجهز شده بود.

دوران خدمت یو اس اس فورستال در نیروی دریایی آمریکا در سال 1993 به پایان رسید. تلاش ها برای حفظ این ناو به عنوان یک موزه ناموفق بود و در سال 2014 راهی براونزویل، تگزاس شد تا اوراق شود. اوراق کردن یو اس اس فورستال در دسامبر 2015 به پایان رسید.

حادثه ای تلخ و مرگ 134 ملوان آمریکایی

پس از ورود به ایستگاه یانکی (Yankee Station) در خلیج تونکین در سال 1967، نقص الکتریکی و شلیک تصادفی یک راکت زونی از یک جنگنده اف-4 فانتوم 2 و اصابت آن به یک هواپیمای ای-4 اسکای هاوک جرقه فاجعه در ناو هواپیمابر یو اس اس فورستال را روشن کرد.

نشت سوخت هواپیما و آتش سوزی به سرعت موجب گسترش آتش به هواپیماهای مجاور روی عرشه ناو شد. بدتر از آن، آتش سوزی موجب انفجار یک بمب 1000 پوندی (453 کیلوگرم) شد که واکنشی زنجیره ای از چند انفجار را به همراه داشت. در نهایت، تقریبا نیمی از کشتی درگیر شعله های آتش شد.

بسیاری از افرادی که جان خود را در این حادثه از دست دادند، آتش نشانان یا نخستین افرادی بودند که پس از اصابت راکت به هواپیمای اسکای هاوک به آن واکنش نشان دادند.

جزئیات حادثه در گزارش اولیه غیررسمی هیات پژوهش این گونه شرح داده شده است:

در مدت چهار دقیقه، هفت انفجار بزرگ کل کشتی را به لرزه درآورد. حدود 40 هزار گالن سوخت جت از هواپیما روی عرشه پرواز نشت کرده و مشتعل شدن آن منجر به آسیب و خسارت دیدن کشتی شد. تیم های آتش نشانی، خلبانان و پرسنل اسکادران که روی عرشه حضور داشتند در نتیجه انفجارهای پیاپی بیهوش، زخمی یا کشته شدند.

آتش با نخستین انفجار به هواپیماهای روی عرشه پرواز سرایت کرد. هفت سوراخ به واسطه انفجار بمب های 500، 750 و 1000 پوندی در عرشه پرواز ایجاد شد. راکت ها و گلوله های 20 میلیمتری موجود روی عرشه به اطراف شلیک شده و صندلی های ایجکت هواپیماها به هوا پرتاب می شدند.

سه آتش سوزی در ناوهای هواپیمابر آمریکا در دهه 1960

فاجعه ناو هواپیمابر یو اس اس فورستال تنها آتش سوزی نبود که طی دهه 1960 در کشتی های نیروی دریایی آمریکا رخ داد.

در سال 1966، روشن شدن تصادفی یک منور چتر دار در ناو هواپیمابر یو اس اس اریسکانی (USS Oriskany) موجب مرگ 44 نفر شد.

در سال 1969، انفجار یک راکت زونی روی ناو هواپیمابر یو اس اس انترپرایز (USS Enterprise) موجب یک سری انفجارهای دیگر روی ناو شد. این حادثه 27 کشته، 314 زخمی و نابودی 15 هواپیما را در پی داشت.

با این وجود، حادثه ناو هواپیمابر فورستال بیشترین تعداد تلفات جانی را بین این سه حادثه به خود اختصاص داد. به دنبال این حوادث، آموزش خاموش کردن آتش برای همه خدمه ناوهای هواپیمابر آمریکا ضروری شد.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد