گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاکورنت ؛ سلاح روسی که همه از آن وحشت دارند!

کورنت ؛ سلاح روسی که همه از آن وحشت دارند!

کورنت ؛ سلاح روسی که همه از آن وحشت دارند!

مجله تصویری سلاح کورنت (Kornet) یک سلاح هدایت شونده ضد تانک روسی است. در جهان غرب این سلاح به نام ای تی-14 (AT-14) یا اسپریگان (Spriggan) شناخته می شود. کورنت توسط دفتر طراحی تجهیزات کی بی پی (KBP Instrument Design Bureau) توسعه یافته است. این موشک ضد تانک به دلیل برد بسیار زیاد خود مشهور است.

 

 

به عنوان نمونه، موشک ضد تانک اف جی ام-148 جاولین برد موثر 2.5 کیلومتری دارد، در شرایطی که کورنت-ئی اصلی بیشینه برد 5.5 کیلومتری را ارائه می کند. اما به رغم برد طولانی تر، کورنت روسی از نظر هدایت به اندازه جاولین آمریکایی پیشرفته نبود.

برای پیشی گرفتن از سامانه های رقیب، دفتر طراحی تجهیزات کی بی پی سامانه کورنت را ارتقا داد. نسخه بهبود یافته کورنت-ئی ام دارای بیشینه برد تقریبا دو برابر بیشتر از نسل قبلی خود است.

سر جنگی هیت پشت سر هم موشک ضد تانک کورنت نیز بسیار ترسناک است. با قطر 152 میلیمتر، این یکی از بزرگترین و قدرتمندترین موشک های هدایت شونده ضد تانک محسوب می شود. این ویژگی به منظور شکست دادن زره واکنشی انفجاری در تانک های مدرن غربی مانند لئوپارد 2 و ام1ای1 آبرامز مد نظر قرار گرفته است.

آشنایی با موشک هدایت شونده ضد تانک 9کی133 کورنت

موشک ضد تانک 9کی133 کورنت برای نخستین بار در سال 1994 از خط تولید خارج شد. این سلاح به عنوان جایگزینی برای سلاح 9کی113 کونکورس (در جهان غرب به نام ای تی-5 یا اسپندرل شناخته می شود) در نظر گرفته شده بود.

کورنت در سال 1998 خدمت خود در ارتش روسیه را آغاز کرد. عملکرد خوب این سلاح موجب شده تا کشورهایی که حتی به طور سنتی مشتری جنگ افزارهای روسی نبوده اند، از به خدمت گرفتن موشک ضد تانک کورنت استقبال کنند.

به عنوان یک موشک هدایت شونده ضد تانک برای نیروهای زمینی، کورنت توسط یک تیم دو نفره مدیریت می شود. اما با توجه به شرایط امکان استفاده از آن توسط یک نفر نیز وجود دارد. تیم دو نفره برای حمل لوله پرتاب مسلح به یک موشک توسط یک نفر و حمل سامانه کنترل آتش و دوربین دید در روز و شب روی سه پایه قابل تنظیم توسط نفر دیگر استفاده می شود.

لوله پرتاب بالاتر از سامانه کنترل آتش قرار می گیرد، از این رو خدمه سلاح می توانند در حالت خمیده یا درازکش پشت پوشش از آن استفاده کنند.

سابقه استفاده از موشک ضد تانک کورنت

نخستین مورد گزارش شده از درگیری موشک کورنت با نیروهای دشمن در عراق و طی تهاجم به رهبری آمریکا در سال 2003 باز می گردد. اگرچه شواهد تصویری از این درگیری وجود ندارند، اما کورنت های عراقی در زمینگیر کردن دو تانک ام1ای1 آبرامز و یک زره پوش ام2 بردلی موفق بودند.

موشک ضد تانک کورنت در سال 2006 و طی درگیری بین رژیم صهیونیستی و نیروهای حزب الله لبنان بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت. نیروهای حزب الله از این سلاح برای زمینگیر کردن تانک های مرکاوا رژیم صهیونیستی استفاده کردند.

طی درگیری جاری بین روسیه با اوکراین و همچنین رژیم صهیونیستی با حماس، بار دیگر استفاده از موشک های کورنت علیه وسایل نقلیه زرهی مورد توجه قرار گرفته است.

ویژگی های موشک هدایت شونده ضد تانک کورنت

کورنت برای درگیری با انواع مختلف اهداف شامل خودروهای زرهی پیاده نظام، تانک ها، استحکامات، و هواگردهایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند، طراحی شده است. از این سامانه می توان در محیط های الکترونیکی و جمینگ، هر ساعت از شبانه روز و شرایط مختلف آب و هوایی استفاده کرد.

سامانه کورنت در چندین نوع موجود است. نوع کورنت/کورنت-ئی به سر جنگی هیت پشت سر هم با توانایی نفوذ در زره با ضخامت 1000 تا 1200 میلیمتر مجهز شده است. کورنت-ام/کورنت-ئی ام یک نسخه دوربرد با سر جنگی هیت پشت سر هم بهبود یافته با بیشینه برد 8 کیلومتر است.

افزون بر سر جنگی پشت سر هم، کورنت را می توان با سر جنگی ترموباریک (انواع 9ام133اف-1 و 9ام133-اف ام2) پیکربندی کرد. نوع دیگر شامل سر جنگی سبک تر اچ ئی-فرگ با بیشینه برد 10 کیلومتر است.

جدا از سه پایه، سامانه موشکی کورنت امکان نصب روی انواع مختلف خودروها با استفاده از پرتابگر 9پی163-2 را دارد. این پرتابگر شامل چهار موشک هدایت شونده، یک ردیاب 1پی45-1، یک دوربین حرارتی 1پی ان79-1، یک ماژول الکترونیکی و یک ایستگاه اپراتور با فضای ذخیره سازی برای پنج موشک می شود.

موشک هدایت شونده ضد تانک کورنت به دلیل ایمنی بالا در برابر جمینگ مشهور است و برد بین 100 تا 10000 متر با توانایی نفوذ در زره با ضخامت بین 1000 تا 1300 میلیمتر با توجه به نوع سلاح را ارائه می کند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد