گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیهمه چیز درباره هواپیمای روز رستاخیز آمریکا / بوئینگ خود را کنار می کشد!

همه چیز درباره هواپیمای روز رستاخیز آمریکا / بوئینگ خود را کنار می کشد!

همه چیز درباره هواپیمای روز رستاخیز آمریکا / بوئینگ خود را کنار می کشد!

مجله تصویری سلاح شرکت بوئینگ در برنامه تحویل جانشین هواپیمای ئی-4بی نایت واچ (E-4B Nightwatch) به عنوان نسل آینده هواپیمای روز رستاخیز به نیروی هوایی آمریکا حضور نخواهد داشت.

کنار رفتن بوئینگ از پروژه ساخت نسل بعدی هواپیمای روز رستاخیز آمریکا

شرکت بوئینگ به تازگی تایید کرده است که دیگر در رقابت موسوم به مرکز عملیات هوابرد قابل بقا (the Survivable Airborne Operations Center) یا به اختصار SAOC برای توسعه هواپیمایی به عنوان یک مرکز فرماندهی و کنترل اضطراری پرنده برای استفاده در شرایط اضطراری، مانند وقوع جنگ هسته ای، حضور ندارد.

بوئینگ تولیدکننده هواپیمای روز رستاخیز فعلی آمریکا است که به نام ئی-4بی نایت واچ شناخته می شود. این یک نسخه نظامی شده از هواپیمای بوئینگ 747 است که توانایی سوختگیری هوایی را دارد. این هواپیما به سامانه های پیشرفته الکترونیکی و ارتباطی مجهز است که در برابر پالس های الکترومغناطیسی و دیگر آثار ناشی از جنگ هسته ای مقاوم هستند.

با حذف بوئینگ از رقابت SAOC، تنها یک شرکت شناخته شده یعنی سیرا نوادا کورپ (Sierra Nevada Corp)، یک پیمانکار خصوصی دفاعی، در این رقابت باقی مانده است. نیروی هوایی آمریکا قصد دارد در سال 2024 قرارداد SAOC را اعطا کند و از پاسخ به این که آیا شرکت های دیگری پیشنهادات خود را ارائه کرده اند یا خیر، خودداری کرده است.

عدم تمایل بوئینگ به امضا قراردادی با قیمت ثابت

به گفته دو منبع آگاه، بوئینگ و نیروی هوایی آمریکا نتوانستند در مورد حقوق داده و شرایط قرارداد به توافق برسند. خودداری بوئینگ از امضا قراردادی با قیمت ثابت که این شرکت را مجبور به پرداخت هزینه های بیش از حد می کرد، از جمله عوامل موثر در این زمینه به نظر می رسد.

واحد دفاعی بوئینگ طی سال جاری میلادی 1.3 میلیارد دلار را در برنامه های توسعه با قیمت ثابت از جمله استارلاینر ناسا و نسل بعدی ایر فورس وان از دست داده است. چنین برنامه هایی از سال 2014 منجر به ضرر 16.3 میلیارد دلاری بوئینگ در برنامه های دفاعی قیمت ثابت شده است.

نیروی هوایی آمریکا چهار فروند هواپیمای ئی-4بی در اختیار دارد. انتظار می رود این هواپیماها در اوایل دهه 2030 به پایان عمر عملیاتی خود برسند.

این هواپیما اغلب برای جابجایی وزیر دفاع آمریکا استفاده می شود و توانایی مقاومت در برابر انفجارهای هسته ای و آثار الکترومغناطیسی را دارد. در صورت بروز شرایط اضطراری، این به رهبران آمریکا اجازه می دهد تا دستورات خود را به ارتش انتقال دهند.

آشنایی با هواپیمای ئی-4بی نایت واچ

ناوگان هواپیمای ئی-4بی نایت واچ نیروی هوایی آمریکا به نام مرکز عملیات هوابرد ملی (National Airborne Operations Center) یا ان ای او سی (NAOC) نیز شناخته می شود. این هواپیماها به واسطه قوز قسمت ماهواره در بالای بدنه خود از قابل تشخیص ترین هواپیماها هستند. این هواپیماهای ویژه از فناوری های پیشرفته ای سود می برند که حتی در صورت وقوع فجایع مختلف، از جمله حمله هسته ای، امکان ارتباطات جهانی را فراهم می کنند.

آنها چه هستند؟

این هواپیماها که در ارتش به نام ئی-4بی شناخته می شوند، نسخه نظامی شده بوئینگ 747-200 هستند که به عنوان مرکز عملیات هوابرد ملی برای رئیس جمهور، وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا عمل می کنند.

نخستین فروند از این هواپیما در دسامبر 1974 تحویل نیروی هوایی آمریکا شد و جانشین هواپیمای ئی سی-135جی شد.

ماموریت اصلی هواپیمای روز رستاخیز نیروی هوایی آمریکا در اواخر دهه 1970 و دهه 1980 حصول اطمینان از وجود مکانی امن برای رئیس جمهور آمریکا و خدمه برای انجام عملیات در زمان جنگ و یک حمله هسته ای بود. این هواپیما با هدف استفاده به عنوان یک هاب فرماندهی و ارتباطات در مواقع اضطراری یا تخریب مراکز فرماندهی و کنترل زمینی شکل گرفته است.

در زمان صلح، این هواپیماها از آژانس مدیریت اضطراری فدرال پشتیبانی می کنند تا قابلیت های مرکز فرماندهی و ارتباطات را برای تلاش های امدادی پس از بلایای طبیعی، مانند طوفان و زلزله فراهم کنند.

چگونه کار می کنند؟

قوز خاص در بالای بدنه هواپیما ابزارهای مختلف را در خود جای داده که امکان ارتباط بین هر فرد یا دستگاهی در سراسر جهان را فراهم می کند. در شرایطی که قابلیت های دقیق محرمانه هستند، چندین ویژگی تایید شده مانند آنتن فرکانس بالا و اتصال ماهواره ای وجود دارند.

این برآمدگی در بالای بدنه هواپیما به سرنشینان این امکان را می دهد که به طور مستقیم با شبکه ماهواره های میل استار ارتش ارتباط برقرار کنند. هواپیمای ئی-4بی همچنین به گونه ای طراحی شده است تا به طور مستقل از هر مکان مستقر روی زمین کار کند، از این رو، با نام مستعار “هواپیمای روز رستاخیز” شناخته می شود.

این هواپیما دارای یک آنتن فرکانس پایین است که می تواند حین پرواز تا هشت کیلومتر پشت هواپیما آویزان شود. دفاع محافظ سبک ماتریسی نیز در صورت حمله پالس الکترومغناطیسی از سامانه های حساس محافظت می کند.

چه کسی آنها را پرواز می دهد؟

هر فروند هواپیماهای ئی-4بی می تواند تا 112 خدمه شامل تیم فرماندهی و کارکنان همراه را در خود جای دهد. خدمه این هواپیما افرادی در بیش از 15 تخصص مختلف شامل خلبانان، ناوبران، مهندسان پرواز، تعمیرکاران هواپیما، مهمانداران، افسران ارتباطات، اپراتورهای داده و رادیو، نیروهای امنیتی، و کنترل کننده های فنی هستند.

حداقل یک فروند هواپیمای ئی-4بی به منظور انجام ماموریت خود و ارائه پشتیبانی از رئیس جمهور، وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به همراه یک تیم دیده بان جهانی در یکی از پایگاه های تعیین شده در سراسر جهان همواره در حالت آماده باش 24 ساعته است. مکان هر هواپیما اغلب با پنهان کاری بسیار محافظت می شود، به استثنای هواپیمای مستقر در نبراسکا، تنها مدلی که رسانه ها اجازه دسترسی به آن را داشته اند.

درون هواپیما چه چیزی است؟

عرشه اصلی هواپیمای ئی-4بی به شش ناحیه کاربردی تقسیم می شود:

منطقه کاری فرماندهی

اتاق کنفرانس

اتاق نشست (اطلاع رسانی)

منطقه کاری تیم عملیات

منطقه ارتباطی

محل استراحت خدمه

این هواپیما می تواند برای بیش از 10 ساعت پرواز کند، اما برای ماموریت های طولانی تر امکان سوخت گیری هوایی نیز دارد. پر کردن کامل مخازن سوخت ئی-4بی به دو هواپیمای سوخترسان کی سی-135 استراتوتانکر با بار کامل نیاز دارد.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد