گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هابونس ؛ مهمات خوشه ای 45 کیلویی که کارش را دقیق انجام می دهد!

بونس ؛ مهمات خوشه ای 45 کیلویی که کارش را دقیق انجام می دهد!

بونس ؛ مهمات خوشه ای 45 کیلویی که کارش را دقیق انجام می دهد!

مجله تصویری سلاح گلوله 155 میلیمتری بونس (BONUS) یک مهمات توپخانه دقیق از نوع شلیک کن و فراموش کن است که با همکاری دو شرکت بوفورس سوئد (در حال حاضر بخشی از شرکت بی ای ئی سیستمز) و نکستر فرانسه توسعه یافته است. مهمات بونس برای حمله دقیق از راه دور علیه وسایل نقلیه زرهی مانند نفربرها، خودروهای جنگی و تانک ها طراحی شده است.

 

 

آشنایی با مهمات توپخانه خوشه ای بونس

هر گلوله بونس 45 کیلوگرم وزن دارد و قطر آن 155 میلیمتر است. برد آن با شلیک از سلاح ال52 ناتو حدود 35 کیلومتر است.

مهمات بونس با بیشتر سامانه های توپخانه موجود سازگار است و مانند یک گلوله معمولی توپخانه استفاده می شود. پس از شلیک از یک سامانه توپخانه 155 میلیمتری، فیوز تایمر سلاح یک راکت بیرون انداز در دماغه را فعال کرده و دو گلوله فرعی موجود در پوسته بونس بیرون کشیده می شوند. این دو گلوله سپس هدف خود را جستجو می کنند.

بونس؛ گلوله ای که می تواند دو هدف زره پوش را خنثی کند

مهمات توپخانه بونس حاوی دو گلوله فرعی است که پس از رها شدن از پوسته اصلی با کمک بالچه های خود به سمت هدف حرکت می کنند. این گلوله های فرعی به صورت چرخشی حرکت کرده و با استفاده از حسگرهای فروسرخ چند فرکانس خود ناحیه زیرین را برای مطابقت وسایل نقلیه شناسایی شده با پایگاه داده هدف قابل برنامه ریزی پایش می کنند.

پس از شناسایی و رسیدن به فاصله مورد نظر، سر جنگی نفوذگر به سمت هدف زره پوش شلیک می شود. هر مهمات فرعی حاوی یک سر جنگی ئی اف پی با قدرت نفوذ بالا است که امکان از کار انداختن تانک ها را نیز فراهم می کند. هر یک از گلوله ها می توانند به طور مستقل هدف خود را جستجو و خنثی کنند.

از جمله کشورهایی که از مهمات توپخانه بونس استفاده می کنند می توان به فنلاند، فرانسه، نروژ، سوئد و آمریکا اشاره کرد.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد