گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیام10 بوکر ؛ آیا این خودرو نظامی برگ برنده ارتش آمریکا در نبرد زمینی خواهد بود؟

ام10 بوکر ؛ آیا این خودرو نظامی برگ برنده ارتش آمریکا در نبرد زمینی خواهد بود؟

ام10 بوکر ؛ آیا این خودرو نظامی برگ برنده ارتش آمریکا در نبرد زمینی خواهد بود؟

مجله تصویری سلاح ام10 بوکر (M10 Booker) که قبلا به نام قدرت آتش محافظ متحرک (Mobile Protective Firepower) شناخته می شد، یک وسیله نقلیه جنگی جدید مجهز به چرخ شنی برای خدمت در ارتش آمریکا است.

 

 

آشنایی با ام10 بوکر

ام10 بوکر توسط شرکت آمریکایی جنرال داینامیکس لند سیستمز طراحی و توسعه یافته است. این وسیله نقلیه جنگی بیشتر با هدف ارتقا توانایی های رزمی واحدهای پیاده نظام ارتش آمریکا معرفی شده است.

ام10 بوکر چیزی بیش از یک وسیله نقلیه نظامی است و آینده قدرت آتش برای واحدهای پیاده نظام و هوابرد ارتش آمریکا را نشان می دهد. در دنیایی که چند کاره بودن، تحرک و سازگاری در میدان نبرد از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، ام10 بوکر به عنوان ابزاری توانمند نام خود را مطرح می کند.

این خودرو جنگی توانایی دسترسی به مکان هایی را فراهم می کند که برای وسایل نقلیه نظامی سنگین تر مانند تانک آبرامز ممکن نبوده و نیروهای دشمن را به چالش می کشد.

طراحی و محافظت از خدمه

در نگاه نخست، طراحی ام10 بوکر شبیه به یک تانک معمولی به نظر می رسد. جایگاه راننده و پیشرانه این وسیله نقلیه جنگی در قسمت جلو آن قرار دارد و برجک در قسمت عقب بدنه است. در قسمت برجک سه خدمه دیگر شامل فرمانده، توپچی و پر کننده سلاح قرار می گیرند.

ام10 بوکر در زمینه محافظت از خدمه خود خوب عمل می کند و زره این وسیله نقلیه جنگی در قسمت جلو می تواند در برابر گلوله های ضد زره با کفشک جدا شونده 30 میلیمتری و گلوله های ضد زره با قدرت انفجار بالا 14.5 میلیمتری در کناره ها مقاومت کند.

افزون بر این، پنل های زره اضافی و گارد محافظ زیر بدنه مقاوم در برابر بمب های دست ساز کنار جاده ای، بقای وسیله نقلیه در میدان جنگ را افزایش می دهند. ایمنی خدمه با سامانه تقسیم بندی که برای ایمن سازی انبار مهمات آزمایش های سختی را پشت سر گذاشته است، هرچه بیشتر تضمین می شود.

تسلیحات ام10 بوکر

سلاح اصلی ام10 بوکر یک توپ 105 میلیمتری اکس ام35 است. این سلاح پیشرفته و سبک وزن در یک برجک کوچک شده از تانک ام1ای2 سپ وی3 آبرامز قرار دارد. این طراحی نه تنها ام10 بوکر را به راحتی قابل تشخیص می سازد، بلکه محیطی آشنا برای خدمه تانک نیز ارائه می کند. این شرایط روند یادگیری کار با ام10 بوکر را تسهیل کرده و کارایی کلی را افزایش می دهد.

سلاح 105 میلیمتری اکس ام35 که به صورت دستی پر می شود توانایی شلیک گلوله های ضد زره و گلوله های با قدرت انفجار بالا را دارد. در کنار آن، ام10 بوکر به یک مسلسل سنگین 12.7 میلیمتری و دو مجموعه پرتابگر نارنجک دودزا نیز مسلح است.

تحرک و مانورپذیری ام10 بوکر

در شرایطی که قدرت آتش از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما تحرک در میدان نبرد پویای امروز نیز به همان اندازه مهم محسوب می شود. ام10 بوکر در این زمینه نیز عملکرد فوق العاده ای ارائه می کند. این وسیله نقلیه جنگی می تواند از تپه های شیب دار، دره ها و رودخانه ها عبور کند و در مناطق شهری نیز به خوبی مانور دهد.

قابلیت تحرک بالا توانایی های ام10 بوکر برای ارائه پشتیبانی از واحدهای پیاده نظام در مکان هایی که برای تانک های سنگین غیرقابل دسترس هستند را افزایش دهد.

ام10 بوکر به یک پیشرانه دیزل ام تی یو پیشرفته مجهز است که توانایی تولید 800 اسب بخار نیرو را دارد. این وسیله نقلیه جنگی می تواند به بیشینه سرعت 65 کیلومتر بر ساعت در مسیرهای جاده ای دست یافته و برد عملیاتی آن 305 کیلومتر است.

وسیله نقلیه جنگی ام10 بوکر حدود 42 تن وزن دارد و اگرچه به عنوان یک خودرو جنگی سبک وزن طبقه بندی نمی شود، اما نسبت به تانک آبرامز با وزن حدود 70 تن بسیار سبک تر است. این وزن کمتر، چابکی و سهولت جابجایی و استقرار آن را افزایش می دهد و این امکان برای ام10 بوکر فراهم می شود تا به سرعت به جریان های متغیر میدان نبرد پاسخ دهد.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد