گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هابمب افکن مرموز چینی ها!

بمب افکن مرموز چینی ها!

بمب افکن مرموز چینی ها!

مجله تصویری سلاح فرمانده نیروی هوایی چین شایعات منتشر شده را تایید کرد و توضیح داد این کشور روی یک بمب‌افکن جدید دوربرد کار می‌کند. این هواپیمای نظامی جایگزین بمب‌افکن‌هایی می شود که از زمان جنگ سرد مورد استفاده قرار می‌گرفتند و البته قابلیت حمل سلاح هسته‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است، از مهم‌ترین قابلیت‌های آن می‌توان به جابجایی محموله‌های بزرگ، شرکت در عملیات‌های دوربرد و استفاده از سیستم‌های رادار مخفیانه اشاره کرد.

1

نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش جمهوری خلق چین که به صورت مختصر از آن با نام «نیروی هوایی چین» یاد می‌شود، به مدت 60 سال از بمب‌افکن H-6 ساخت صنایع هوایی Xian استفاده می‌کرد که البته این هواپیمای همان نسخه کپی شده بمب افکن و هواپیمای هسته‌ای دوربرد Tu-16 Badger شوروی بود. اگرچه دولت چین سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در این زمینه انجام داد و H-6 همواره آماده به فعالیت بود، هرگز در هیچ نبرد واقعی از آن استفاده نشد. مدل مشابه این بمب‌افکن را در ارتش آمریکا می‌توان هواپیمای B-52 دانست.

7

6

به هر حال، هنوز هیچ جزییات دقیقی در مورد بمب‌افکن جدید ارتش چین اعلام نشده است و با این وجود کارشناسان نظامی برخی گمانه‌زنی‌ها را در این زمینه انجام داده‌اند. بمب‌افکن‌های چینی با حرف اختصاصی H شناخته می‌شوند و کارشناسان در بررسی‌های جدید خود سعی کرده‌اند مشخصات H-X را شناسایی کنند.

3

نخستین نکته‌ای که در این زمینه منتشر شده این است که بمب‌افکن جدید ارتش چین قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای را ندارد. سیاست چین در این زمینه «استفاده نکردن از سلاح هسته‌ای به عنوان اولین گزینه» است و بمب‌افکن جدید آنها نیز با چنین سلاح‌های سازگاری ندارد. اگرچه دولت چین سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای را در زمینه توسعه بمب‌افکن‌های هسته‌ای انجام داده است، ولی به طور حتم می‌توان گفت این هواپیمای نظامی قابلیت مذکور را ندارد.

قرار است بمب‌افکن H-X با جنگنده‌های آمریکایی در غرب اقیانوس آرام رقابت کند. دولت چین سیاستی را پیش می‌برد که به موجب آن جنگنده‌های آمریکایی و دیگر کشورهای غربی اجازه پرسه‌زنی در سواحل آسیایی را ندارند. بمب‌افکن جدید موشک‌های هوا-به-زمین، به‌خصوص موشک‌های ضد کشتی‌های کروز را برای حمله به ناوهای هواپیمابر آمریکایی در خود جا داده است. چین از آنها برای مقابله با موشک‌های بالستیک مخصوص حمله به کشتی‌های نظامی و زیردریایی‌ها استفاده می‌کند تا بتواند یک تهدید مقابل برای نیروهای آمریکایی ایجاد کند.

4

هواپیمای نظامی جدید چین همچنین موشک‌های کروز را به جای بمب‌های معمول مورد استفاده قرار می‌دهد. زیرا ساخت و توسعه بمب‌افکن H-X هزینه بسیار زیادی دارد و پرواز آن به صورت مستقیم در بالای منطقه هدف خطرناک است. برخلاف H-6، این بمب‌افکن موشک‌های کروز را در قسمت بال‌ها جاسازی کرده است که این موشک‌های دوربرد به سامانه‌های پرتاب‌کننده دوار داخلی مجهز شده‌اند. پیش‌بینی شده است این هواپیما هشت موشک کروز از جمله DH-10 را برای دفاع در مقابل دشمن با خود حمل کند و از این طریق هزینه‌های صرف شده برای ساخت این بمب‌افکن توجیه شود.

5

پروژه ساخت این بمب‌افکن به صورت مخفیانه دنبال می‌شود. زیرا ارتش آمریکا در تمام نقاط ساحلی اقیانوس آرام رادار دارد و پروازهای آزمایشی این هواپیمای نظامی را می‌تواند شناسایی کند. از آنجایی که قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای برای این بمب‌افکن در نظر گرفته نشده است، برد آن را می‌توان تا مرزهای کشور آمریکا محاسبه کرد. البته نیازی نیست موشک‌های این بمب‌افکن به سواحل غربی اقیانوس آرام برسند. موشک‌های بالستیک ضد کشتی از جمله Dong Fneg-26 برد 3000 مایلی دارند و بمب‌افکن جدید می‌تواند با برد بیشتر ایمنی را برای سواحل چین برقرار سازد.

2

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
نظر
  • ظاهرش که همچین دلفریبه. احتمالاً مثل اون جنگنده ی J20 سریع بتونن کارش رو جلو ببرن.
    انگار دیگه تکنولوژی استیلت یا پنهان کاری هم داره عمومی و همه گیر میشه.

    سپتامبر 28, 2016
  • واضحه تصاویرش واقعی نیست . طرح کامپیوتریه .

    اکتبر 1, 2016