گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیاز مرگبار ترین پهپاد های نظامی

از مرگبار ترین پهپاد های نظامی

از مرگبار ترین پهپاد های نظامی

 مجله تصویری سلاح- شاید بتوان لقب یکی از جالب ترین طرح های نظامی که تاکنون به مرحله اجرا درآمده است را به پهپاد ها نسبت داد. پهپاد یا پرنده هدایت پذیر از راه دور، وسیله ای بدون سرنشین بوده که برای مقاصد مختلفی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. پهپاد ها حتی جنبه ی تفریح و سرگرمی نیز دارند که البته این مورد موضوع بحث ما نیست و بعد نظامی آن مد نظر خواهد بود. از جمله کاربرد های این ابزار های پرنده می توان به برنامه های جاسوسی، حملات موشکی و یا حتی حمله های انتحاری اشاره کرد. لازم به ذکر است که فواید پهپاد ها در عملیات امداد و نجات و کمک رسانی در شرایط بحرانی بار ها به اثبات رسیده است. با توجه به نقش گسترده پرنده های هدایت پذیر از راه دور، در ادامه نگاهی به چند مورد از بهترین این دستگاه ها خواهیم داشت.

MQ-9 REAPER

این پهپاد که با نام “پریدیتور B” نیز شناخته می شود را می توان مرگبار ترین پرنده بدون سرنشین دنیا به شمار آورد. سطح فناوری های به کار رفته در ساخت این وسیله به خوبی نشان گر کارایی MQ-9 REAPER خواهد بود. این پهپاد به دلیل قابلیت های مناسب و کیفیت بالای ساخت، به سرعت جایگاه خود را در پروژه تجهیزات نظامی بدون سرنشین آمریکا تثبیت کرد. موتور توربوپراپ کار گذاشته شده در دستگاه به آن توانایی حمل محموله های سنگین (15 برابر سنگین تر از پهپاد های هم رده) را می دهد. علاوه بر تمام ویژگی های مذکور، درنده B می تواند بمب های هدایت لیزری نیز پرتاب کند! لازم به ذکر است که تست های مربوط به استفاده از موشک های هوا به هوا برای مقابله با تهدیدات هوایی، هنوز انجام نشده اند. پهپاد را می توان به صورت دستی و یا اتوماتیک تا ارتفاع 52،000 فوت به پرواز درآورد، از طرفی مجموعا 36 ساعت نیز توانایی پرواز مداوم را خواهد داشت.

 

IAI EITAN

IAI EITAN مورد دوم در لیست مرگبار ترین پهپاد های تولید شده است که می تواند بار های سنگین را در مسافت های طولانی همراه خود حمل کند. این پرنده بدون سرنشین قابلیت پرواز در ارتفاع 45،000 فوت به مدت 70 ساعت بدون وقفه را خواهد داشت. امکان پرتاب طیف وسیعی از بمب ها و در اختیار داشتن تکنولوژی های کاملا مدرن از دیگر ویژگی های این پهپاد قدرتمند محسوب می شود.

 PREDATOR C, AVENGER

این پهپاد که نسل جدیدی از پرنده های بدون سرنشین است، تحت عنوان “پریدیتور C” نیز یاد می شود. طبق گزارش های نسبتا معتبر به دست آمده از تست های مختلفی که روی دستگاه انجام شده است، درنده C کارایی بیشتر و مطلوب تری نسبت به MQ-9 REAPER یا همان درنده B خواهد داشت با این وجود صحت مسئله هنوز به صورت 100 درصد اثبات نشده است. از نظر جنگ افزار های به کار رفته، این پهپاد شباهت زیادی با درنده B؛ همتای خود دارد. درنده C می تواند تا ارتفاع 60،000 فوت به مدت 20 ساعت بدون توقف پرواز کند.

X-45 UCAV

نکته جالب در مورد این پرنده، قابلیت شگفت انگیز آن برای اجرای عملیات های حساس بدون هر گونه دخالت عامل انسانی است. در واقع UCAV با استفاده از مهماتی که در اختیار دارد، در کمال دقت اهداف خود را مورد حمله قرار می دهد. در مجموع با برخورداری از ویژگی هایی نظیر سرعت عمل بالا، امکانات و قدرت مانور جنگ افزاری این پهپاد تهدیدی جدی برای دشمنان محسوب خواهد شد. کامپیوتر دستگاه می تواند به صورت مستقل تصمیم گیری کرده و ارزش نشانه گیری هدف مورد نظر را مشخص کند در نتیجه هیچ کدام یک از جنگ افزار های پهپاد هدر نرفته و احتمال موفقیت بالا می رود.

X-47B PEGASUS

پرنده بدون سرنشین پگاسوس را می توان پسر عموی X-45 UCAV در نظر گرفت چرا که از دیدگاه تکنولوژی تقریبا مشابه هستند. این پهپاد می تواند بدون کنترل اپراتور انسانی فرود بیاید، از زمین بلند شود و یا حتی بر فراز اقیانوس سوخت گیری مجدد انجام دهد. توانایی حمله بمب ها هوشمند هم یکی دیگر از چندین ویژگی مهم این پرنده به شمار می رود.

 WING LONG II UAV

این پهپاد توسط شرکت هواپیما سازی چنگدو توسعه پیدا کرده و به طور خاص به عملیات های نظارت و شناسایی اختصاص یافته است. اما می تواند از نظر جنگ افزاری نیز با حمل موشک های هوا به سطح ایفای نقش کند. بمب های هدایت شونده لیزری، بمب های ضد نفر و بمب های هدایت شونده مینیاتوری از دیگر سلاح های موجود در این پهپاد هستند. انتظار می رود  WING LONG II UAVتبدیل به یکی از کلیدی ترین عناصر نیروی هوایی ارتش خلق چین شود.

 BAE TARANIS

پرنده بعدی یک پهپاد بریتانیایی است که نخستین پرواز خود را در سال 2013 انجام داده و در حال حاضر مراحل توسعه را طی می کند. سیستم های به کار رفته در دستگاه امکان هر دو حمله هوایی و زمینی را فراهم کرده اند. گفته می شود با اتمام پروژه،  BAE TARANISیکی از بهترین پهپاد های دنیا خواهد بود.

ELBIT HERMES 900

هرمس 900 یکی دیگر از پرنده های بدون سرنشین اسرائیل است که می تواند نسبتا کشنده محسوب شود. با آن که سابقه ی استفاده از این پهپاد به اواسط دهه گذشته می رسد، اما هنوز هم از نظر تکنولوژی پیشرفته تلقی خواهد شد. پرتاب موشک های سطح به هوا مهم ترین قابلیت این پرنده به شمار می آید.

NORTHROP GRUMMAN RQ-4 GLOBAL HAWK

این پرنده هدایت پذیر بیشتر از آن که خصلت تهاجمی داشته باشد، یک هواپیمای بدون سرنشین مخصوص شناسایی است. نحوه طراحی آن به گونه ای بوده است که دید کامل تری از زمین خواهید داشت و می توانید بیش از 100،000 کیلومتر مسیر را در طول روز بررسی کنید. البته پهپاد به چندین سلاح نیز مجهز است که امکان محافظت از نیروی های خودی در زمان جنگ را فراهم می کند.

GRAY EAGLE UAS

از آن جایی که این پرنده به موتور قوی تر و سنگین تری مجهز شده است، نیروی بیشتر و کارایی بالا تری از نظر سوخت خواهد داشت در نتیجه در میدان جنگ قادر به کسب موفقیت بیشتری است. حداکثر سقف پرواز 29،000 فوت بوده و می تواند 1،075 پوند بار حمل کند.

 

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد