گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخواندنی هاسامانه لیزری با انرژی بالا ؛ تحویل یک سلاح مهم به ارتش آمریکا

سامانه لیزری با انرژی بالا ؛ تحویل یک سلاح مهم به ارتش آمریکا

سامانه لیزری با انرژی بالا ؛ تحویل یک سلاح مهم به ارتش آمریکا

مجله تصویری سلاح ارتش آمریکا از تحویل چهار نمونه اولیه سامانه دفاع هوایی کوتاه برد با انرژی هدایت شده (Directed Energy Maneuver-Short Range Air Defense) یا به اختصار DE M-SHORAD به گردان چهارم، هنگ توپخانه دفاع هوایی شصتم (4-60th ADAR) در فورت سیل، اوکلاهاما خبر داده است.

سامانه DE M-SHORAD یک سلاح لیزری 50 کیلوواتی است که روی وسایل نقلیه زمینی نصب می شود. در حال حاضر ماژول لیزر با خودرو زرهی استرایکر ادغام شده است. این سامانه از قابلیت های حرارتی و باتری برای شلیک پرتوهای نامرئی برای چشم انسان و نابودی اهداف خود استفاده می کند.

به گفته ارتش آمریکا، سامانه DE M-SHORAD تهدیدات هوایی را از طریق حمله الکترونیکی بدون انفجار یا صداهای بلند خنثی می کند.

نقطه عطف تحول

پیش از تحویل، نیروهای 4-60th ADAR در پاییز سال 2022 برای آشنایی با سامانه لیزری DE M-SHORAD آموزش دیدند.

شبیه سازی ها، ساختار حمله یا زنجیره کشتار از طریق سیستم های عامل آموزش دهنده خدمه مجازی را شامل می شد. این سیستم توسط دفتر قابلیت های سریع و فناوری های حیاتی ارتش آمریکا (RCCTO) ارائه شده بود.

خدمه 4-60th ADAR و تیم نمونه اولیه DE M-SHORAD سپس در ماه مارس 2023 آزمایش شلیک زنده را در میدان آزمایش یوما، آریزونا انجام دادند. به گفته سرهنگ استوین گوتیرز، مدیر پروژه RCCTO DE M-SHORAD، تحویل این سامانه لیزری به 4-60th ADAR نشان دهنده نقطه عطفی دگرگون کننده در کارزار مدرن سازی ارتش آمریکا است.

این سامانه های لیزری با انرژی بالا یک تغییر دهنده بازی در میدان نبرد معاصر، جزئی حیاتی از یک سامانه پدافند موشکی یکپارچه، لایه لایه و عمیق برای ارتش خواهند بود.

آزمایش های بیشتر

پس از تحویل، 4-60th ADAR آموزش های بیشتری را برای کار با نمونه های اولیه سلاح لیزری جدید با انواع جنبشی DE M-SHORAD که در ژوئن 2023 تحویل داده شده اند، انجام خواهد داد.

انتظار می رود این آمادگی ها کاربردهای انرژی هدایت شده را برای پشتیبانی از ساختارهای پدافند هوایی موشکی یکپارچه و لایه لایه ارتش و تشکیلات لشکر مربوطه افزایش دهد.

برخی از آزمایش ها با همکاری فرماندهی آزمایش و ارزیابی ارتش آمریکا انجام خواهد شد تا بینش بیشتری در مورد عملکرد و محدودیت های نمونه های اولیه کسب شده و از به کارگیری سامانه ها تا سال 2024 اطمینان حاصل شود.

تغییر چهره جنگ

از آنجایی که نقش پهپادها در میدان نبرد بیش از هر زمان دیگری پر رنگ تر شده است، مقابله با این تهدیدات مورد توجه نیروهای نظامی قرار گرفته است. پهپادها امکان حمله و وارد آوردن آسیب های شدید به دشمن بدون تلفات جانی برای نیروهای خودی را فراهم می کنند. آنها نسبت به تجهیزات پیچیده تر نظامی مانند جت های جنگنده، قیمت بسیار کمتری دارند و می توان از آنها برای حمله به اهداف در مقایس گسترده استفاده کرد.

درگیری و مقابله با هواگردهای نظامی مانند پهپادها و هلیکوپترها و پرتابه ها مانند راکت ها، موشک ها و خمپاره ها هزینه‌بر است، اما در اختیار داشتن سلاحی با مهمات نامحدود می تواند هزینه مقابله با این قبیل تهدیدات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در کنار مهمات نامحدود، این تسلیحات که نمونه های لیرزی مانند سامانه DE M-SHORAD از آن جمله است، می توانند با سرعت بالایی اهداف را نابود کنند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد