گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهخودروهای نظامیخودرویی که میان تفنگداران دریایی آمریکا به شدت محبوب است!

خودرویی که میان تفنگداران دریایی آمریکا به شدت محبوب است!

خودرویی که میان تفنگداران دریایی آمریکا به شدت محبوب است!

مجله تصویری سلاح سپاه تفنگداران دریایی آمریکا به طور معمول از نخستین نیروهای اعزامی به نقاط دچار مشکل و بحران در سراسر جهان است. تفنگداران دریایی آمریکا توجه ویژه ای به تجهیزات سبک و قدرتمند دارند و یکی از بهترین نمونه ها در این زمینه خودرو زرهی سبک ال ای وی-25 (LAV-25) یا پیرانا است. این وسیله نقلیه هشت چرخ برای پنج دهه در هر عملیات زمینی که نیروهای آمریکایی در آن درگیر بوده اند، شرکت داشته است.

در دهه 1970، پیرو جنگ ویتنام، سپاه تفنگدارن دریایی آمریکا توجه خود را به سوی خاورمیانه به عنوان یک صحنه بالقوه درگیری معطوف کرد.

در شرایطی که تفنگداران دریایی آمریکا تجربه چشمگیری در کمپین های نظامی راه دور داشتند، نیاز به جابجایی سریع نیروها از طریق دریا و هوا به مصر، عربستان و دیگر کشورهای خاورمیانه موجب شد تا انتخاب یک سامانه تسلیحاتی محافظت شده متحرک بیشتر برجسته شود. این وسیله نقلیه زرهی باید در فواصل طولانی قابل استفاده و از قدرت آتش بالایی برخوردار می بود.

 

 

پیرانا وارد می شود

تفنگداران دریایی آمریکا ال ای وی-25 – یک کپی از موواگ پیرانا – را انتخاب کردند. این خودرو زرهی سبک توسط شرکت سوئیسی موواگ (Mowag) ساخته شده بود و شرکت جنرال موتورز دیزل آن را تحت لیسانس در آمریکا تولید کرد.

ال ای وی-25 شبیه هیچ وسیله نقلیه دیگری در انبار تفنگداران دریایی آمریکا نبود.

این خودرو زرهی سبک درازا، پهنا و ارتفاعی به ترتیب برابر با 6.39 متر، 2.5 متر و 2.7 متر دارد. به لطف پیشرانه دیزلی توربوشارژ 6 سیلندر خورجینی با قدرت 275 اسب بخار و وزن حدود 13 تن، این یک خودرو زرهی سریع و چابک است. بیشینه سرعت آن در جاده 100 کیلومتر بر ساعت است. ارتفاع کف بدنه ال ای وی-25 از زمین نیز حدود 51 سانتیمتر است که امکان حرکت راحت در مسیرهای خارج جاده ای را فراهم می کند. این خودرو زرهی توانایی عبور از شیب 60 درصد، مانع عمودی 49 سانتیمتری و خندقی 200 سانتیمتری را دارد.

تسلیحات ال ای وی-25

برجک ال ای وی-25 به یک توپ خودکار ام242 بوشمستر مجهز شده است. این همان سلاح مورد استفاده در خودرو رزمی پیاده نظام ام2 بردلی ارتش آمریکا است. ام242 دارای بیشینه برد موثر 1.93 کیلومتری و برای شلیک دقیق هنگام حرکت تثبیت شده است. این سلاح می تواند گلوله های انفجاری آتش زا را برای درگیری با پیاده نظام و اهداف نرم و گلوله های ضد زره با کفشک جدا شونده را برای استفاده علیه خودروهای زرهی شلیک کند. سلاح دیگر ال ای وی-25 یک مسلسل کواکسیال ام240 است.

مشخصات و ویژگی های دیگر خودرو زرهی ال ای وی-25

وزن سبک و شکل به نسبت جمع و جور ال ای وی-25 موجب شده تا به راحتی قابل حمل باشد. یک هواپیمای سی-130 هرکولس می تواند یک دستگاه از این خودرو را درون بدنه خود حمل کند. هلیکوپتر سنگین سی اچ-53 سی استالیون نیز می تواند آن را به صورت محموله آویزان جابجا کند.

ال ای وی-25 یک وسیله نقلیه آبی خاکی با آماده سازی حداقلی است و توانایی عبور از نهرها، رودخانه ها و آبراهه ها را دارد. این خودرو زرهی را می توان طی چند دقیقه به یک گزینه کاملا آبی خاکی تبدیل کرد. این خودرو در آب می تواند با سرعت 10.4 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

سپاه تفنگداران دریایی آمریکا از ال ای وی-25 به عنوان یک وسیله نقلیه جنگی در نقش های شناسایی و عملیات حمله و غربالگری بهره می برد. پیشاهنگانی که از این خودرو پیاده می شوند با قدرت آتش آن پشتیبانی می شوند.

ال ای وی-25 دارای بدنه و برجک جوش داده شده است. زره قوس جلویی محافظت در برابر گلوله های 12.7 میلیمتری را ارائه می کند. کل خودرو نیز در برابر گلوله های 7.62 میلیمتری و ترکش گلوله های توپخانه مقاوم است.

خودرو زرهی سبک ال ای وی-25 دارای سه خدمه است و می تواند 6 تفنگدار دریایی را در خود جای دهد. سربازان از درب عقب این خودرو زرهی وارد و خارج می شوند. همچنین دریچه های سقفی برای مشاهده، شلیک و خروج اضطراری وجود دارد.

این خودرو زرهی در دو پیکربندی 8 در 8 و 8 در 4 قابل انتخاب است. ال ای وی-25 به سامانه باد کردن لاستیک مرکزی و تایرهای پنچررو مجهز است.

از پاناما تا عراق

خودرو زرهی سبک (The Light Armored Vehicle) یا ال ای وی برای نخستین بار در دسامبر 1989 و طی حمله به پاناما وارد میدان نبرد شد. سال بعد، این خودروهای زرهی راهی عربستان شدند تا از حمله عراق به این کشور جلوگیری کنند.

در فوریه 1991، ال ای ویها به عنوان بخشی از عملیات طوفان صحرا در آزادسازی کشور کویت نقش داشتند. از 1992 تا 1999، این خودروهای زرهی سبک در سومالی، لیبریا، زئیر، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری کنگو، سیرالئون، آلبانی و بوسنی و هرزگوین مستقر شدند.

سخن پایانی

ال ای وی-25 یکی از تسلیحات چند منظوره در زرادخانه پنتاگون است. این خودرو زرهی عمر خدمت بسیار طولانی – بیش از 40 سال – دارد و قرار است در دهه 2030 با یک وسیله نقلیه شناسایی متحرک جدید جایگزین شود. در این میان، ترکیب سرعت و قدرت آتش ال ای وی همراه با توانایی استثنایی برای استقرار در سراسر جهان در مدتی کوتاه، آن را به جزئی ایده آل برای نیروهای واکنش سریع به بحران تبدیل می کند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد