گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهپرنده های نظامیپهپاد انتحاری زد-53 روسیه : جدید، موثر و همچنان مرموز

پهپاد انتحاری زد-53 روسیه : جدید، موثر و همچنان مرموز

پهپاد انتحاری زد-53 روسیه : جدید، موثر و همچنان مرموز

مجله تصویری سلاح ارتش روسیه به تازگی استفاده از نسخه جدیدی از پهپاد انتحاری لنست را آغاز کرده است که به نام ایزدلیه-53 (Izdeliye-53) یا زد-53 شناخته می شود.

وجه تمایز پهپاد زد-53 سامانه هدایت اتوماتیک آن است که امکان شناسایی انواع مختلف اهداف به طور مستقل را فراهم می کند. این ویژگی به طور بالقوه دقت و میزان موفقیت حملات را افزایش می دهد.

 

 

نسل جدید پهپاد انتحاری لنست

معرفی پهپاد زد-53 نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در جنگ هوایی بدون سرنشین است. این پهپاد به یک سامانه هدایت پیچیده مجهز شده که انتخاب و درگیری با اهداف به طور مستقل را ممکن می کند. این ویژگی نشان دهنده گام مهمی رو به جلو نسبت به مدل های پیشین پهپادهای انتحاری لنست است.

در شرایطی که قابلیت های این پهپاد انتحاری هنوز به طور کامل ارائه نشده است، اما توانایی شناسایی اهداف به طور مستقل سطح بالایی از پیچیدگی فناورانه را نشان می دهد.

ویژگی های پهپاد انتحاری زد-53

پهپاد زد-53 در آگوست 2023 و طی نمایشگاه دفاعی ارتش-2023 در نزدیکی مسکو رونمایی شد. ویدئوی تبلیغاتی منتشر شده توسط سازنده، طراحی خاص این پهپاد را برجسته می کند که شامل چهار بال بزرگ است. این بال های جمع شونده در زوایای 45 درجه در قسمت جلو پهپاد نصب شده اند. بال ها پس از پرتاب باز می شوند و پهپاد فاقد باله های تثبیت کننده عقب است.

زد-53 از پیشرانه ای ملخی که در قسمت عقب نصب شده است، نیرو می گیرد. در قسمت جلو پهپاد یک دوربین رو به پایین قرار دارد که نقش کلیدی در نقشه برداری محیطی و تعیین هدف ایفا می کند.

پهپاد زد-53 با ظرفیت حمل بار تا 5 کیلوگرم به گونه ای طراحی شده تا به صورت گروهی نیز عمل کند. پهپادها می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و برای مکان یابی و تعیین اهداف مختلف روی زمین با یکدیگر هماهنگ شوند. این اهداف می توانند از مواضع ضد هوایی و آتشبارهای راکتی دشمن تا واحدهای زرهی را شامل شوند. این پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسل فعلی پهپادهای لنست را نشان می دهد.

از نظر روش استفاده، پهپادهای زد-53 تفاوت قابل توجهی با نسل های پیشین خود دارند. به جای پرتاب از ریل های پنوماتیک ویژه، زد-53 از لوله های جمع و جور شبیه به سامانه های خمپاره انداز، پرتاب می شود. این طراحی امکان حمل و نقل راحت و استقرار آسان را فراهم می کند زیرا پهپادها را می توان در پرتابگرهای لوله ای خود یا در ساختارهای آتشبار 2 در 2 با استفاده از وسایل نقلیه سبک حمل کرد. لوله های چند منظوره نه تنها به عنوان گزینه ای برای نگهداری و حمل پهپاد عمل می کنند، بلکه به عنوان مکانیزم پرتاب برای پهپادها عمل کرده و نیاز به مونتاژ میدانی را از بین می برند.

در حال حاضر، استفاده از پهپادهای زد-53 در ارتش روسیه گسترده نیست. به گفته منابع روسی، استفاده فعلی در درجه نخست برای اهداف آزمایشی، به ویژه برای ارزیابی کارایی پهپادها در حملات گروهی همزمان است. این راهبرد می تواند به طور بالقوه سامانه های پدافند هوایی را با تعداد زیاد و حملات هماهنگ زیر فشار زیادی قرار داده و شکست دهد.

تاکتیک های نظامی جدید با اتکا به پهپادهای پیشرفته تر

افزون بر این، موسسه مطالعات جنگ در ماه اکتبر گزارش کرد که نیروهای روسیه ظاهرا از پهپاد جدید دیگری به نام ایتالماس (Italmas) که به نام ایزدلیه-54 نیز شناخته می شود، در جریان یک حمله به استان کیف اوکراین استفاده کردند. این نشان دهنده یک راهبرد گسترده تر برای ادغام سامانه های بدون سرنشین پیشرفته در عملیات نظامی روسیه است.

همچنین، بنابر ارزیابی موسسه مطالعات جنگ، ارتش روسیه ممکن است از تعداد زیادی پهپاد تهاجمی برای غلبه بر پدافند هوایی اوکراین استفاده کند. البته با توجه به ظرفیت حمل بار سه تا پنج کیلوگرمی این پهپادها ممکن است کارایی آنها در برابر اهداف مهم نظامی آن گونه که انتظار می رود، نباشد.

این پیشرفت در نبرد پهپادی نشان دهنده تغییر در تاکتیک های نظامی با اتکای فزاینده به سامانه های بدون سرنشین برای حملات دقیق است. کارایی این پهپادهای جدید به ویژه از نظر تاثیر بر درگیری های جاری بین روسیه و اوکراین و توانایی آنها برای به چالش کشیدن سامانه های دفاعی موجود در آینده بهتر مشخص می شود.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد