گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتجهیزات جانبیآزمایش موفق پیشرفته ترین رادار دفاع هوایی و موشکی جهان

آزمایش موفق پیشرفته ترین رادار دفاع هوایی و موشکی جهان

آزمایش موفق پیشرفته ترین رادار دفاع هوایی و موشکی جهان

مجله تصویری سلاح قابلیت های تهاجمی برای پیروزی در هر جنگی بسیار مهم است. در دوران ما این به معنای تکیه چشمگیر به نیروی هوایی، صرف نظر از شکل آن مانند هواگردهای دارای خدمه، موشک ها، از جمله نمونه های ابرصوت، و حتی پهپادها است. با این وجود، برای چنین قابلیت های تهاجمی پیشرفته ای، این احتمال وجود دارد که طرف مقابل نیز ابزاری را برای غلبه بر آنها ایجاد کند.

 

 

پیشرفته ترین رادار دفاع هوایی و موشکی جهان

برای ارتش آمریکا، چشمگیرترین ابزار ضد هواپیما و ضد موشک در سال های اخیر به نام حسگر دفاع موشکی و هوایی لایه پایین (Lower Tier Air and Missile Defense Sensor) یا به اختصار ال تی ای ام دی اس (LTAMDS) شناخته می شود. این سامانه توسط شرکت ریتیون بر اساس قرارداد امضا شده در سال 2019 توسعه یافته و به تازگی یک آزمایش مهم شلیک زنده را پشت سر گذاشته است.

ال تی ای ام دی اس توسط شرکت ریتیون به عنوان پیشرفته ترین و توانمندترین رادار دفاع هوایی و موشکی جهان توصیف می شود. ادعایی جسورانه محسوب می شود، اما با توجه به نکاتی که تاکنون درباره این سامانه منتشر شده چندان دور از واقعیت به نظر نمی رسد.

این فناوری برای مقابله با انواع تهدیدات هوایی، در درجه نخست برای شناسایی مواردی که با سرعت بیش از یک مایل در ثانیه (1609 متر بر ثانیه) پرواز می کنند، توسعه یافته است. ال تی ای ام دی اس از سه آرایه آنتن (آرایه آنتن اصلی در جلو رادار و دو آنتن اضافه در پشت) بهره می برد. این به سامانه توانایی پوشش 360 درجه و شناسایی و درگیری با چندین تهدید به طور همزمان را می دهد، بدون توجه به این که از کجا می آیند.

در زمان استقرار، سامانه ال تی ای ام دی اس تقریبا به اندازه سامانه دفاع هوایی و موشکی پاتریوت است، اما قدرت آتش آن دو برابر بیشتر است. این سامانه به گونه ای طراحی شده تا هم با سامانه پاتریوت و هم با سامانه دفاع هوایی و موشکی یکپارچه کار کند.

آزمایش موفق سامانه ال تی ای ام دی اس

بنابر گزارش شرکت ریتیون، ال تی ای ام دی اس به تازگی آزمایش درگیری شلیک زنده را با هدفی واقعی تکمیل کرده است.

در این آزمایش یک بدل موشک کروز در مسیری که ارتش آمریکا آن را خطر سیر تهدید می نامد، شلیک شد. پس از شناسایی توسط سامانه ال تی ای ام دی اس، داده ها درباره موقعیت و حرکت آن به سامانه فرماندهی نبرد یکپارچه ارسال شد، جایی که تصمیم گیری برای شلیک یک موشک پک-3 (PAC-3) برای رهگیری هدف گرفته شد. ال تی ای ام دی اس سپس موشک را به سمت هدف هدایت کرد.

شرکت ریتیون اطلاعاتی درباره این که پس از آن چه اتفاقی رخ داده است، ارائه نکرده، اما با توجه به موفقیت آمیز خواندن آزمایش می توان فرض کرد که هدف نابود شده است.

آزمایش های بیشتر تا پایان سال جاری میلادی انجام خواهند شد و این روند در سال 2024 ادامه خواهد داشت. ریتیون و ارتش آمریکا قصد دارند تا سامانه ال تی ای ام دی اس را تا پایان سال آینده میلادی به طور کامل عملیاتی کنند.

چشم شبح؛ نسل بعدی رادار دفاع هوایی و موشکی آمریکا

بر اساس قرارداد سال 2019، شش رادار از این مدل ساخته شده و همه آنها آزمایش همزمان در سایت های مختلف متعلق به دولت و شرکت ریتیون را دنبال می کنند. این سامانه ها نخستین نمونه در خانواده جدید از چنین فناوری هایی محسوب می شود که به نام “چشم شبح” یا “گوست آی” (GhostEye) شناخته می شود.

ال تی ای ام دی اس نسل بعدی رادار دفاع هوایی و موشکی ارتش آمریکا است. این سامانه دارای رادار آرایه اسکن شده الکترونیکی فعال و 360 درجه است که از تولید شده توسط ریتیون نیرو می گیرد.

گالیم نیترید یک فناوری نیمه رسانا قدرتمند است که سیگنال های رادار را تقویت کرده و حساسیت آن برای برد بیشتر را تقویت می کند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد