گروه مجلات آنلاین عصر ایران
خانهتجهیزات جانبینقاب طلایی ؛ فناوری جدید چین برای استتار موشک های کروز

نقاب طلایی ؛ فناوری جدید چین برای استتار موشک های کروز

نقاب طلایی ؛ فناوری جدید چین برای استتار موشک های کروز

مجله تصویری سلاح به گفته تیمی از دانشمندان چینی، یک پوشش استتار طلا اندود جدید می تواند موشک های کروز را شبیه به یک هواپیمای مسافربری در نمایشگر رادار نشان دهد. این می تواند چهره جنگ در آینده را تغییر دهد.

این فناوری کم هزینه می تواند سامانه های پدافند هوایی گران قیمت را سردرگم کرده و زمان موجود برای رسیدگی و واکنش فرماندهان نظامی را اگر به طور کامل از بین نبرد، اما به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

این پروژه توسط یک تیم پژوهشی چینی توسعه یافته و بخشی از تلاش مداوم این کشور برای ایجاد طیف گسترده ای از روش های نفوذ به سامانه های پدافند هوایی کشورهای دیگر، از جمله خاک آمریکا، است.

به گفته برخی از کارشناسان نظامی چین، در شرایطی که وضعیت کلی نظامی این کشور همچنان دفاعی است، اما چنین توانایی هایی به عنوان یک عامل بازدارنده موثر در برابر مداخله خارجی در امور منطقه ای عمل می کند.

“نقاب طلایی”؛ گزینه ای جذاب برای استتار موشک های کروز

بنابر مقاله ای که در نشریه Chinese Journal of Radio Science منتشر شد، این پوشش به نام “نقاب طلایی” از رشته های فلزی ظریف با روکش طلا ساخته شده است. رشته های طلایی سپس شبکه ای از هندسه پیچیده را برای بازتاب سیگنال های رادار تشکیل می دهند.

به گفته زونگ لی، استادیار علوم رادار در دانشگاه پلی تکنیک شمال غربی در شیان، استان شانشی و از نویسندگان ارشد مطالعه، تست های آزمایشگاهی نشان داده است که این پوشش می تواند سطح مقطع رادارای یک هدف پرنده را از کمتر از یک به بیش از 30 دسی بل در هر متر مربع افزایش دهد.

این شبیه به امضای راداری تولید شده توسط یک هواپیمای بزرگ مانند بوئینگ 737 یا ایرباس ای320 هنگام مشاهده از زوایای خاص است.

بازتاب دهنده های رادار در حال حاضر توسط آمریکا روی برخی از موشک های این کشور مانند ای دی ام-160 مالد (ADM-160 MALD) استفاده می شود تا آنها را به عنوان هواپیما در نمایشگر رادار نشان دهد.

هواپیماهای نظامی رادار گریز مانند جنگنده اف-22 و بمب افکن بی-2 نیز بیشتر اوقات بازتاب دهنده های قابل جدا شدن به نام لنزهای لونبرگ (Luneburg lenses) را حمل می کنند که با کمک آن می توانند امضای راداری خود را پنهان کنند.

به گفته زونگ، جنگ الکترونیک پیچیده تر از همیشه شده است. تجهیزات و ابزارهای اقدام متقابل الکترونیکی جدید با سرعتی بی سابقه وارد خدمت می شوند. در واقع، آنها در حال تغییر چهره جنگ هستند.

ویژگی ها و مزایای “نقاب طلایی”

اما آنچه پوشش طلایی جدید را از فناوری بازتاب راداری موجود متمایز می کند، انعطاف پذیری آن است. می توان آن را به طور مکرر و به روشی شبیه به استفاده از یک چتر مستقر یا تا کرد. از این رو، موشک یا هواپیما می تواند در طول پرواز به دلخواه بین حالت های مرئی و پنهان کار تغییر وضعیت دهد.

به گفته پژوهشگران چینی، ساختار تاشو و پشتیبان از جنس مواد فیبر کربنی ساخته شده است و می تواند استحکام کافی برای استفاده نظامی را ارائه کند.

نقاب طلایی همچنین می تواند شکل و اندازه خود را به طور تصادفی تغییر دهد و برخی الگوهای عجیب را برای گیج کردن اپراتور رایانه یا رادار ایجاد کند.

یکی دیگر از مزیت های کلیدی این پوشش، قیمت و وزن نسبتا پایین آن است.

در شرایطی که فرستنده های هوشمند و قدرتمندی وجود دارند که می توانند سیگنال هایی را برای سردرگمی رادار دشمن تولید کنند، اما این فناوری پیچیده است و قیمت وسایل الکترونیکی با کارایی بالا به طور معمول بسیار بالا است.

پوشش جدید بیشتر از مواد ارزان قیمت ساخته شده است که به طور گسترده در زنجیره تولید صنعتی چین موجود هستند.

به گفته پژوهشگران چینی، کل دستگاه حدود یک کیلوگرم وزن دارد که بسیار کمتر از بیشتر بازتاب دهنده هایی است که در حال حاضر استفاده می شوند یا در حال توسعه هستند.

این وزن کمتر به معنای آن است که موشک می تواند مسافت بیشتری را پرواز کرده یا سر جنگی بزرگتری را حمل کند. نقاب طلایی را می توان حتی برای کشتی های جنگی یا خودروهای زمینی نیز استفاده کرد.

هزینه کم، وزن کم و تطبیق پذیری دستگاه به این معنی است که تقاضا برای آن در آینده می تواند بسیار زیاد باشد.

تلاش چین برای تولید تسلیحات پیشرفته با هزینه کم

تیم زونگ لی چالش بعدی خود را تولید انبوه این پوشش استتار عنوان کرده است. دستیابی به عملکرد یکنواخت در تعداد زیادی از محصولات دشوار خواهد بود، مگر این که فرآیند تولید بیشتر توسط ماشین آلات انجام شود.

رسانه دولتی چین در ماه گذشته تصاویر غیرمعمولی را منتشر کرد که یک کارخانه خودمختار برای تولید موشک های کروز را نمایش می داد.

بر اساس اطلاعات موجود، موشک های کروز به واسطه پیچیدگی خود در آمریکا و دیگر کشورهای جهان به صورت دستی مونتاژ می شوند. اما در کارخانه چینی به نظر می رسد که بیشتر ماشین آلات جای نیروی انسانی را گرفته اند.

بنار گزارش رسانه دولتی چین، کارخانه تولید موشک رباتیک چین می تواند در 24 ساعت شبانه روز فعال باشد و تعداد زیادی تسلیحات را با هزینه کم و با استانداردهای کیفیت بالا تولید کند.

دولت چین بر این باور است که رقابت تسلیحاتی جدید با سلاح های پیشرفته و ارزان قیمت، از جمله موشک های کروز و پهپادها، نه تنها قدرت جنگی ارتش این کشور را افزایش می دهد، بلکه می تواند مخالفان را نیز به مرز ورشکستگی بکشاند.

اشتراک گذاری با :
امتیاز به این نوشته
بدون نظر

متاسفانه فرم اظهار نظر در حال حاضر بسته می باشد